Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

lördag 11 januari 2020

Julfrimärken och julkalender och julkort...

... är helt passé nu.


Fast det bara är drygt ett par veckor sen det var julgröt och klappar och dans kring granen.

Vems fel är det att allt måste gå så fort över till nästa högtid, nästa händelse, nästa nåt att fira och köpa nytt till?
Handeln, förstås.
Kommersen, kommersen.

Det här diskuterades i bilradion när jag åkte till jobbet idag.
Inte julen och frimärken, men nog kommersen och handeln som så mycket styr vad vi gör och tycker att vi borde, eller att vi har rätt till.

En julgran är väl grann vilken tid på året som helst! 
Och julblommor är väl lika vackra oberoende när man tittar på dem! Om de blommar, alltså.
Ändå är det helt fel om den egenuppdrivna amaryllisknölen inte behagar blomma till jul utan först när det närmar sig påsk!
Eller om man får en julstjärna först till tjugondedag knut.
Julfrimärken känns också helt fel på ett vändagskort skickat i början på februari.

Hmmm.

Det är den där brådskan med att allt plötsligt ska städas bort, avslutas, övergå till nästa "nåt", som jag lite stör mig på. Har jag hunnit sitta och njuta av hur fin julgran vi har, hur fint klädd den är?

Slow food, slow knitting, slow living, slow cooking... har jag skrivit om förr (här och här), och det kan vara bra att nån gång stanna opp, hejda sig mitt i, och bara andas... låta ögat svepa över nuläget, inte bara kolla i tidningarna och sociala medier att alla slängt ut julgran och julstjärna och i stället är det naturligtvis den fräscha tulpanbuketten som gäller! Måste köpa, måste ha...

Just nu måste jag ge kaninen mat, det blir ibland slow doing när han verkar fråga efter lite massage eller att man reder ut lite rådd i pälsen...

Men hur som helst, ha en bra fortsättning på dagen, så återkommer jag med fler onödiga tankar en annan dag, vem vet vilka fina planer och kreativa funderingar som föds när man läser andras svamlande :)!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar