Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

söndag 26 januari 2020

Lysande fat...

... tills batteriet är slut. På riktigt.

Ja det här är säkert inget nytt för någon, men för mig så. Jag brukar ju inte ha ljusdekorationer i huset andra gånger än på jul egentligen. Jag myser ju inte framför tända ljus heller.

Men nu plockade jag ju in de små ljusslingor som varit utplacerade här och där på utsidan av huset. Jag fick lite bråttom när det utlovades snö igen och minusgrader. Så jag tänkte jag måste plocka in dem innan de fryser fast i snön på grenar och kvistar. Så mitt i allt får jag inte loss dem tillräckligt försiktigt förrän till våren.

Så jag tog in dem fast batterierna ännu inte var riktigt slutkörda.
Men man ids ju inte slänga batterier med lite power i än.

Där kom det billiga lotterivinst-fatet till bra användning. Det står högst uppe på en bokhylla, samlar damm, men det kan ju sprida lite ljus innan vårsolen börjar lysa ordentligt och avslöja dammet :).
Så fatet blev som en plafond på sätt och vis. Ljuset riktas uppåt mot taket, och sprider sig riktigt bra.

Sen hade jag två större/längre ljusslingor också som jag lyckades hitta antika syltburkar till. Såna där syltburkar som är ca 10 x 10 cm i botten och säkert över litern. De placerades i varsitt fönster, så de syns utåt också.

Det som är bra med alla de här ljusslingorna är att de har timer så de lyser 6 timmar och så är de mörka sen resten av dygnet. Trevligt när de tänds till kvällen.

Nåja, det här är säkert banala saker för er, men jag brukar försöka glädja mig åt små enkla saker, speciellt om jag annars är på dåligt humör, får inget vettigt gjort, eller tycker att allt är botten. Så ett skirt ljus i ett rum kan ibland lätta upp det tunga...
Hoppas ni hittar nåt att hålla uppe humöret med, nåt billigt och hälsosamt :).
En söt mandarin, eller som jag nu: en härligt saftig persimon :). Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar