Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

tisdag 14 januari 2020

Supernova och himlafenomen...

... pratas det om rätt mycket nu (och bilden är från ett inlägg innan jul, då var det hemligt, nu kan jag berätta mer...
Men jo, det är vackra bilder på rodnande himmel på alla sociala medier och i en tidning läste jag igår om att en stjärna möjligen håller på att bli en ny supernova, dvs kommer att explodera. De vet inte om det sker idag eller om 100 000 år, men nåt var tydligen på gång när stjärnan plötsligt minskade i styrka. Intressant säkert att forska i sånt... fast väldigt långsiktigt då... bra med tålamod :).

Bilden ovan alltså på en hemlig virkning före jul. Jag hade ramlat in på billigt-garn.net (klick) igen en gång och hittade det här mönstret:  
... med länk till den här sidan: www.alt.dk/haandarbejde (klick).

Jag kunde bara inte motstå frestelsen att testa, eftersom det var smått, enkelt och borde gå snabbt. Jag har ju inte tålamod direkt, och absolut inte tålamod att vänta på att en supernova ska explodera...

Det var klart också vem som skulle få den virkade kaststjärnan i julklapp :).
Hon såg nog vad det var, fast det var virkat, men eftersom den egentligen inte håller att kasta som en kaststjärna (det är två virkade lager som är hopsydda med en pappbit emellan som stadga) så kom hon på att det ju lika bra går att använda som glasunderlägg i hennes studiebostad och kanske bara i misstag då kasta den på prov nån gång... :).

På samma sida fanns också mönstret till en virkad rökbomb...
Lite skoj med udda mönster.
Skoj också att tolka det danska mönstret. Jag tror nog jag fick ett lite fel nånstans, men bilden var ju tydlig så det fixade sig.

Sånt kan man syssla med.
Nu har jag betydligt tjockare garn på virknålen... Ska återkomma till det snart...

Ha det bra, passa på att ta frisk luft när möjligheten finns, och gå lite extra runt i lägenheten/huset bara för att ge benen lite motion... (jag predikar mest åt mig själv, som vanligt). Syns! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar