Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

söndag 12 januari 2020

The lamp post igen...

... för den ger så fint blickfång när man ska fotografera morgonrodnaden.

Det har ju varit ibland morgon- och ibland aftonrodnad flera dagar nu... Har förstås med stormiga dagar och nätter att göra...

Men klimatet och vädret...
Vad ska man kalla städningen i trädgården den här tiden på året? Höststädning eftersom man räfsar bort löv? Eller vårstädning eftersom man förbereder för våren? :)!

Jag skulle kanske inte annars börjat pyssla i trädgården (hade ju lite ved som jag också skulle såga och "terapia" med) men stormen för nån vecka sedan hade förstört den gamla hundhagen vi har i ett hörn av trädgården. Det är en gammal hage med högt galler, numera rostigt, och så överst en kant med bräder som gallret var fäst vid. Grinden var som en vanlig gallerdörr och det var den som på nåt sätt hade rivits omkull och så hade den dragit med sig en sida av hundhagen så kantbrädet knäcktes (det var ju också gammalt, mossigt och skört) och gallret vek sig.

Det såg ju inte snyggt ut precis.
Jag har ju redan ett par år haft funderingar hur jag skulle göra om det där gallerstaketet.
Men dels har jag inte velat riva nåt, och dels har jag inte riktigt varit överens med mig själv hur jag ville ha det.
Jag ville helt klart ha kvar gränsen mellan mitt favorithörn och den övriga trädgården/gräsmattan. Och när jag fantiserat om staket så har jag i något skede funderat om det skulle vara möjligt att fixa ett väldigt naturligt sådant, med flätad vide eller dylikt. Vet inte hur jag rent praktiskt skulle få det snyggt och bra, vill ju inte heller plantera buskar längs hela sidan...

Nu blev det då så att jag lyfte gallerdörren av sina gångjärn så jag fick bort den.
Jag lyckades haka bort gallret på båda sidorna så jag kunde vika ner det till halva längden.
Det var ju ingen vidare stadga i gallret då, så jag vill sätta nån slags ministolpar som stöd.
Eftersom det i ett hörn av trädgården spridit sig ett körsbärsträd så fanns där hur mycket små skott på ca 60-70 cm som helst som jag inte ville ha kvar. Så jag tog av dem och trädde in dem som stadga dels stående i gallret men också uppe på toppen av gallret som "kantbräde".

Måste säga att jag nästan fick lite vårfeelis.
Och roligt var det att pyssla utan att frysa.
Visst behövdes handskar men inte så tjocka att man inte kan pyssla med galler och kvistar :).

Kanske jag fotar det hela så ni får se nån dag...
Hur som helst: Ha det så bra det går... när det nu är måndag i morgon... vad det sen betyder... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar