Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

tisdag 21 januari 2020

Ska det bli någon pulkasnö i år?...

... kan man undra. Det kom snö, hölls kvar ett dygn ungefär, och nu regnar det bort igen.
Den gamla hästdamen på bilden har inget med saken att göra. Och bilden är mer än tio år gammal.
Råkade se bilden som varit här på bloggen förr, och blev lite sentimental, på tal om gamla hästar och den livsvisdom och det lugn som finns där och som det är svårt att förstå sig på, uppfatta...
Mindfulness på högsta nivå? 
Vara i nuet.
Acceptera omständigheterna.

Det finns ingen pulkasnö. Så då får man göra konstsnö som de gör i stora backar och på tävlingsskidspår...
Nej, det är inget snöslask, fast det ser ut som det.
Det är pappersslask. Toapappersrullesnöslask.

Den här bilden är alltså också gammal, och härstammar från den tid (januari - februari 2012!) då jag ville göra eget papper. Så lämpligt då att det dök upp "flush-and-go"-toapappersrullar. Alltså själva tomhylsan av toarullen behövde egentligen inte slängas i nån skräppåse utan kunde också slängas i wc-stolen eftersom den på några sekunder blev en sån här vit sörja (googlade och hittade att jag skrev om det sista mars 2012).

Men det blev ingen fortsättning på papperstillverkningen.
Eftersom det skulle krävas utrymme. Dels för själva tillverkningen, dels för att torka pappren.
Om man inte hänger opp arken på nån tvättlina förstås, med klädnypor.

Med fyra katter varav åtminstone en stor en som smyger omkring och söker efter lämpliga saker att bita i (jag tror nog att han tror han är en hundvalp, så som han beter sig), så skulle det inte riktigt passa. Men vem vet vad framtiden för med sig...

Jag har ramen och alla grejer kvar som jag använde då.
Precis, ännu ett projekt som kunde tas tag i om man bara gjorde det...

Men vintern låter vänta på sig... När jag läste mina gamla papperstillverkningsinlägg från 2012 så läste jag ett inlägg mot slutet av mars också där jag så glatt utropade att det lilla runda stenpartiet mitt på gräsmattan började synas under den smältande snön... I år har det ju knappt haft nån snö på sig. Och jag kom att tänka på under veckoslutet att det ju nog skulle vara bra att täcka det nu med granris, som jag gjorde "förr i världen", för om det plötsligt blir minus 10-15 grader och ingen snö, så går det nog rätt illa för de blommor som fortfarande har något liv i sig där i stenpartiet...

Man får anpassa sig efter omständigheterna.
Och sortera sopor lite bättre. Använda plastpåsar fler gånger, inte bara slänga...

Vi hörs igen! Ha det så bra! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar