Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

tisdag 21 januari 2020

Återanvändning på mitt sätt...

... måste jag väl nog kalla det här. Inte riktigt vanligt men sak samma :)...
Okej, det börjar med en grå tunika med vida ärmar.
Den har varit en favorit och är fortfarande...

Den är av lite viskosaktigt material som faller tungt, känns skönt (svalt) och stretchar behagligt.
Men de vida ärmarna är ju lite problematiska om man ska ha en jacka ovanpå, eller kanske en tunn kofta...
Så jag tröttnade på de flaxande ärmarna och klippte bort dem på trekvart ungefär.

När jag sen i somras gick igenom saker i ett uthus hittade jag en järntråd, rätt grov men böjlig för hand. Så jag snurrade ihop tråden några varv till en cirkel drygt 20 cm i diameter. Kunde vara bra till nåt någongång senare, tänkte jag.

När det var dags att fundera på julljusgirlanger och sånt därute så kom jag på den där järntrådscirkeln och tänkte vira runt den lite ljusslingor som jag hade från förra julen.
Men den var ju rätt skarp att vira runt, och det var då jag såg de avklippta ärmarna och klippte en remsa av det tyget att sy runt cirkeln för att hålla ihop den och få den lite snyggare.
Det blev perfekt att vira ljusslingan runt, och där har den sen lyst hela jultiden. Kul. (Måste säga att det inte är alltid det blir något användbart av det jag pysslar med :)! )

Sen fick jag av familjens yngsta en överlopps hårsnodd med ett sånt där litet metallklips på. Jag fick det för att det var för spänt och så kunde den där metalldelen ju slita på håret. Sant.
Men nu kom jag då på att jag har mera av det där tunikaärmstyget. Så nu har jag då sytt en lååååång remsa av det tyget runt det skarpa hårbandet.
Jag tror det blir bra för mitt hår. :)

Jag har grovt hår (märk väl, inte tjockt, det börjar glesna... men) och tungt, som inte riktigt vill hållas med vanliga hårsnoddar, men det här kan tänkas fungera. Och så fick jag låtsas göra nåt användbart, igen, av tunikaärmarna, och den "oanvändbara" hårsnodden.

Inte mycket att hänga i granen, brukar man säga... eller "stort brev, men inte mycket att läsa"... så blev det av det här inlägget.
Hoppas ni har det bra hur som helst, vi återkommer! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar