Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

måndag 13 januari 2020

Morgonkaffe i solen i stolen på balkongen...

... är det inte lite väl tidigt att tänka på en blårutig bordsduk och solstrålarnas lek i en skir blombukett?

Kanske det, men vissa sommarblommor ska sås nu för att de ska hinna blomma innan hösten.
Och det skadar inte att drömma om sol och värme nu när vädret inte kan bestämma om det är vår (gyttjiga vägar) eller höst (mörkt och ruggigt) eller vinter (om man kollar vilket datum det är).

Jag har alltid gillat balkonger i lägenheter. Själv har jag haft balkong på flera ställen jag har bott på, och det är ju nåt speciellt med att kunna gå ut, fast man är i lägenheten, så att säga.
Balkongen kan ju vara så mycket mer än en förvaringsplats för oanvända blomkrukor...

Det här kom jag att filosofera runt när jag hörde om windoor som sysslar med balkonginglasning. Just den där känslan att vara ute fast man är inne är befriande. Som att gå på gräsmattan utanför huset, fast man äger varken gräsmatta eller hus.

Jag ser framför mig många varianter av inredningar där. Naturligtvis finns det alla de perfekta, stilrent inredda balkongerna.
Men framför allt ser jag en intressant bok på ett litet bord, en liten skål med nötter kanske och nåt annat gott, och en pläd hängd över stolskarmen ifall det trots solen känns svalt.

En kaffekopp och solglasögon.
Och ifall kreativiteten slår till så finns där en sticksöm kanske, och naturligtvis penna och papper.

Lite skvalmusik hörs vagt inifrån lägenheten, men inte så det stör, man hör fortfarande bruset från trafiken utanför, och lite av fåglarnas kvittrande när de välkomnar vårens första solvärme, lika förvånade är de över den efterlängtade solen som man själv där man sitter och glömmer att läsa, det är bara så skönt att ha utsikt över omgivningen och ändå inte behöva störas av de kalla vindarna.

Det har ju blivit väldigt vanligt med inglasade balkonger.
Men jag kan också se en inglasad balkong som ett slags eget litet orangeri, där man tidigt kan odla nåt smått intressant, som inte annars skulle klara av att växa i inomhusluften, men som överlever "där ute".

Ja, det är nog lite så att man får vårkänslor fast julgranen ännu står grön och grann i stugan :).
På min inglasade balkong skulle jag ställa en sån där inredningsstege-hylla där man kan placera olika små fina krukor  med något grönt i... och så skulle jag... hm... hur skulle du inreda? :)

Ha det gott!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar