Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

fredag 16 mars 2018

Slow food, slow stitching, slow knitting...

... googlade på slow-nåt och hittade massor :).
Visste inte att det fanns så mycket på nätet om sånt.

Råkade se en slow stitching event,
 ett sorts läger på nåt hotell i USA, där en massa damer (såg ingen man) hade samlats över ett veckoslut till god mat och samvaro men framför allt handarbete med lappteknik (stitching - om jag förstått saken rätt).
Det var en hel stor matsal med fyrapersoners bord med vita dukar, men inte dukade till middag utan varje borde hade en hög med tyg och nål och tråd och en symaskin och bara en stol :).
Vid varje bord satt en dam och påtade med sitt lappverk.

Handarbetsivern varvades förutom med god mat och utepromenad också med föreläsningar om ämnet.

I förbifarten läste jag att en av deltagarna hade fixat en téstation med smågott för dem som ville hålla på med sitt lappverk även på sena timmar... :).

Men en sak jag förundrades över var: på vilket sätt märks slow-et?
På bild efter bild syntes de mest fantastiska lappverk i helt otroliga färgkombinationer, och då pratar jag inte heller om traditionellt lappverk, som fyrkanter eller trekanter eller åttkanter... Det var påsydda fjärilar och blommor och små detaljer och påsydda band och jag vet inte vad.

Nånstans snappade jag opp att poängen är att njuta av handarbetet under tiden, stanna upp och titta, inte tänka att nu ska den här bli klar...

Nåja, till min bild och tanken med slow.
Någon erfaren mönsterstickare är jag inte, alltså med flera färger på en gång.
Jag märkte genast jag började med rallyhalsduken att det här kan jag inte ha bråttom med.
Lika bra att hitta ett långsamt flow med den här stickningen annars kan jag lika gärna sluta.
Dels är det smått. Tunt garn. Och så att hålla sig till de små rutorna, inte sticka en maska i fel färg...

Det lutar mot att jag ändrar mönster efter ett par varv, för det här blir för enahanda.
Ska jag ändå måsta sticka långsamt så kan det ju vara lite mer intressant då också, lite annat mönster... men vilket passar med rally?

Återstår att se.
När jag startade upp sticksömmen och kollade in billigt-garn.net för tips så läste jag ju där också att med tunt garn och om man vill stick rät på rätsidan så är det bäst med dubbel stickning för annars rullar kanterna sig.
Och det var ju så jag hade börjat också, men inte med tanke på rullande kanter utan av ren lättja: då får jag sticka runt runt och slipper aviga maskor.
Fast det kan ju hända att jag blandar in nåt avigt varv där för att få struktur om jag blir riktigt uttråkad på det räta... :).

Man vet aldrig.
Men det kommer att ta tid.
Och hur lång är då en halsduk?
Billigt-garn.net nämnde om ca lika lång som man själv är, om man vill vira den runt halsen, och det tror jag på.
Jag hade tänkt mig att sticka tills garnnystanen tar slut, kan inte beräkna utifrån nystanen hur lång halsduken blir.
Det går ju i alla fall åt mer garn när jag stickar mönster så att garnen följer med hela tiden...

Ha ett bra veckoslut! :)

2 kommentarer:

  1. Jag håller på med en dubbelstickning, men jag stickar inte runt runt, så jag började fundera på om det finns många sorters dubbelstickning. Och då stickar jag ju varannan maska avig, som ju blir rät på andra sidan - svårt att förklara. I alla fall tänkte jag att det inte skulle synas skillnad på aviga och räta varv, men det blir tydligen ändå beroende på hur man håller de olika färgtrådarna förstås. Men långsamt går det och roligt nog, men hur det ser sen är en annan sak, felen dyker upp allt emellanåt. Liten filt ska det föreställa att bli i alla fall.

    Slowstickning i rallyformat? Fast rallyflaggan brukar väl synas först när sista varvet börjar. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skrev alltså dubbel stickning. Menade nog att när man sen syr ihop ändarna så blir det en dubbel halsduk, alltså lite tjockare. Dubbelstickning har jag nog testat nån gång, men jag tror att jag hade lite svårt att får det rätt, tyckte att fingrarna inte hittade rytmen ... Nåt sista varv ser jag inte skymten av än på åtminstone ett år, tror jag :). Så kanske lika bra att blanda bort rallymönstret med nåt helt annat :)!

      Radera