Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

fredag 1 mars 2013

Vänstersväng är lättare än högersväng när man leder en häst. Konstaterade jag idag när jag promenerade med en fjording på ridbanan, för att låta henne gå på nåt lite mera gåvänligt underlag än den isbana som fanns i hagen. (Och för att samtidigt rykta bort lite vinterpäls...)

Eller högersvängen är kanske inte svårare, men den ska förberedas mer för att bli bra, för att hästen ska förstå vart den ska. Om den ska svänga till vänster (och man alltså leder på vänster sida, som ju kanske är vanligast) kan den ju bara gå efter, men om den ska gå till höger, bortåt, så ska den ju inte följa efter utan gå före, på ett sätt, gå undan... Den första högersvängen jag gjorde gav jag inte hästen nån chans att veta vad jag menade, så hon blev överraskad, så att säga. Men sen promenerade vi en del serpentiner över bommar mitt på ridplanen och då lyckades jag visa henne bättre vad det var fråga om. Jag borde lära mig att hantera hästar från marken. Också. Förutom allt annat jag borde lära mig. :)

Av fjordingdamens vinterpäls hade jag en hel del med mig hem. Både i kläder, skor och i näsa, mun och kanske ögon... Det blev till att fixa ett "badkar" i snön där hemma, så man fick skrubba bort det mesta innan man stövlade in. 
Terapi hur som helst! Hästhantering och stallssysslor!

(Jag vet: löjligt enkla saker, att leda en häst, hur lätt är inte det! Men samtidigt är det så intressant att reflektera över hur man kan göra det på ett sätt så att samarbetet med hästen främjas och man når samförstånd med minimala hjälpmedel...!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar