Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

lördag 2 mars 2019

Klippa till nån...

... gammal blus eller tröja för att göra den till nåt annat mera användbart kräver en bra sax, ingen som tuggar och river... Här finns tre alternativ, endast en är beprövad tygexpert.

I min hästmugg...
... har jag tre saxar, en splitterny, knappt använd, med säsongsfärg/mönster, en "billig" variant och så en som jag faktiskt har köpt på loppis för ca 25 år sen. 
Jag tror ni gissar rätt: det är den gamla saxen, den lilla metallfärgade basic, helt utan säsongsfärg och mönster, som är den effektiva tygsaxen.

Vad är det som gör en bra sax till en bra sax?

Den här lilla tygsaxen hade jag möjlighet att testa innan jag köpte den i tiderna, och jag märkte genast att det var något vasst över den :). Och jag brukar säga när den ligger framme nån gång: Den här saxen får man absolut inte klippa plast eller nåt annat med, endast för tyg och vanligt tunt papper då...

Jag har en annan sax också som är rätt lös i niten, om man säger så, ni vet den där niten som håller fast de båda delarna, den har blivit lite lös. Egentligen har den varit så här lös ända sen jag "fick" den nån gång för 35 år sen när jag började studera och tog med mig en... 
... hårklippningssax med till min studielya.

Alldeles riktigt. Den är helt perfekt att klippa hår med. Toppa och korrigera pannluggen eller klippa långa håret... 

Jag vet inte vad det är med den här som gör att håret inte smiter undan utan man lyckas faktiskt klippa av det. Andra saxar har jag testat, nya fina vassa. Men då har håret bara halkat undan och jag har inte fått nån ordning på klippningen.

Hur som helst. Den saxen är undangömd i badrumsskåpet enbart för dylika ändamål.

Men om jag inte minns fel har jag nog bjudit ut den här saxen till nån annan också som skulle klippa sig själv, men de har inte fått saxen att fungera.
Det beror då på den lösa niten som gör att man måste hålla i saxen på ett visst sätt för att den överhuvudtaget ska fungera. Men sen när man kan det så klipper den finfint.

Och om jag inte minns riktigt fel så har den saxen varit min farmors, så den börjar kanske bli närmare 100 år nu då...

Gammal är äldst, alltså.
Nu har jag fabulerat fritt igen. Besynnerliga funderingar. Men sånt kan jag gå och tänka på. Blir besynnerligt först när man skriver en text om det :).

Hoppas ni har nåt trevligt eller intressant att fundera på.
Så de små grå får jobba i lite andra banor än städning, snöskottning, vatten-i-källaren, tvätta kläder, dammsuga, vädra sängkläder, vad-ska-vi-äta-i-dag, borde-ta-lite-frisk-luft-funderingar...

Ha det gott!

1 kommentar:

  1. Sku Papp ha vari med oss så sku han ha sagt:
    Ta hiid hande saxin så ska jag fa ti stedi och nit fast hande niitin.
    Vilket han gjorde många gånger när Mamma klagade på saxarna. Ti behövs niitas liiti. Endera vart de perfekt eller så lite för hårda så man fick jobba hårt en tid.

    Härligt att få höra om saxen jag själv också kommer ihåg. Konstaterade exakt samma sak, att skall jag klippa med denna sax så måste den spännas på ett visst sätt så mina fingrar var sjuka och därför ville jag inte använda den ;).
    Härligt att få höra om den, du får visa den ngn gång!

    SvaraRadera