Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

torsdag 21 mars 2019

Arkivstädning på jobbet... host, host!

... det blev en energisk avslutning på dagen, tur att det går att rensa luften effektivare vid behov, annars hade jag nog fått problem med min dammallergi...

Jag vet inte varifrån energin kom mitt i allt, just innan jag skulle packa ihop och avsluta för dagen. Tanken har jag haft länge i huvudet att jag borde städa, sortera, inventera och slänga för att det inte ska bli problem sen till sommaren när det samlas ännu mera papper och arkivmaterial.
Men det är en bit mellan tanke och handling. Förutom idag då, katjing! så hade jag rensat i både hyllor och vindsförråd. Åtminstone lite...

Men dammallergin visade tydligt att här behövs en luftrensning.
Hur viktigt är det inte att det fungerar. Både hemma och på jobbet. De ställen där man är mest.

Ja alltså, idén till det här inlägget kommer, förutom från dagens arkivrond på jobbet då, från ett företag som kan det här med ventilation: Soliduct.

Bildens lilla luftventil har inget med saken att göra som så, den finns på ett äldre bostadshus och går att justera inifrån vid behov helt manuellt. Lite söt så här på bilden om man säger så...
Men den kunde säkert kompletteras med en modernare form av bostadsventilation?

Fast när jag nu kollar in så har nämnda företag just såna här ventiler på sin hemsida.
Läste vidare att de här ventilerna är utrustade med smådjursgaller så ingen objuden gäst slipper in.

Och här måste jag bara berätta vad som hände för flera år sen, när vi inte hade galler på alla ventiler hemma...
Plötsligt hördes det konstigt ljud i toaletten, i ett luftrör som gick från tak till golv i ett hörn.
Djurvän som familjens överhuvud var (vilket ju var bra) så kunde han inte lyssna tills ljudet tystnade, så han offrade röret, sågade ett hål nere vid golvet, och ut stapplade en pytteliten blåmes som sökt småkryp och i misstag ramlat ner i ventilationsröret och där hade den inte tillräckligt med utrymme för sina vingar att flyga upp och ut tillbaka. Vilken glädje att ta fast den där inne på toaletten, bära ut den inne i mjuka händer och sen se hur den tog för sig av frihet och frisk luft där ute i solen...(Sen blev det nog genast fixat galler för den ventilen också...).

Här irrade jag iväg igen till mitt fågelintresse... på tal om fågelmatning, och sparvhökar och sånt, som jag skrev om för nån dag sen :).

Men bra ventiler för bra inomhusluft är a och o för att må bra.
Tur att det finns folk att fråga av, be om råd och kontakta när nåt behöver fixas!

Själv tog jag till ett vårtecken på jobbet efter arkiv-raiden: jag öppnade ett vädringsfönster medan jag plockade undan mina saker och satte på mig ytterjackan. Än kommer det ju inte in getingar när man vädrar åtminstone :).

Ha det gott och ta vara på frisk uteluft när ni har chans!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar