Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

onsdag 27 februari 2019

Blomsterhandelns lilla presentblomma...


... en liten blå boll av blåklockor i en liten fin kruka med en blompinne av trä i form av ett hjärta.
Så roligt att få, så gullig att sätta på bordet. Men ack så förgänglig...
... beroende på hur man sköter den kanske, men väldigt svårt att få den att fortsätta blomma och ännu svårare att få att övervintra.

Det kom en sån till huset. Liten gullig blåklockeboll. I somras. Den blommade rätt länge. Åtminstone så länge jag mindes ge den precis lagom mycket vatten.

Sen glömde jag lite för länge, och då var det kört. Hela busken torr. Trodde jag.
Men kunde inte tänka mig att slänga den, så jag friserade om den, tog tag i hårburret och klippte till.
Sen satte jag den i det mest omskötta köksfönstret = det fönster där jag kollar oftast.
Plötsligt såg jag små knoppar! Inte just så mycket blad, men knoppar, som strävade mot ljuset.
Och glad blev jag för de några blommor som lyste blåa.

Men sen kom vintern och det är ju högst osannolikt att den ska visa varken grönt eller knoppar mer.
Ändå har jag den kvar i fönstret och den får en liten skvätt vatten när jag ändå vattnar orkidéerna på båda sidor om.

Det är bara lite tråkigt att blommorna man köper i blomsterhandeln oftast är så drivna att blomma på ett visst sätt och med en viss skötsel att de sen håller bara nån vecka hemma. Fast då har de ju gjort sitt, antas det, glatt sina ägare...

En julstjärna har just åkt ut också. Eller den står ännu i farstun.
Blombladen är nog röda än, men den är vissen, och har förbrukat all energi den växte upp med, och kanske saknar den förmågan att uppta mer energi, eller energi i den form jag har förstånd att ge den...

Nåja, det är ju så.
Snart blir det vår.
Bloggare från Sydsverige sätter redan opp bilder med blåsippor och andra vårblommor på sina bloggar.
Här får vi nog nöja oss med lite gyttjiga vägar och fjolårsgräs runt stugknuten ett bra tag än.
Men sen så!

Ha det gott! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar