Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

söndag 17 mars 2019

En strumpbyxa blir en strumpsula...

... har jag tänkt, om det sen lyckas är en annan sak... beror på hur det lyckas att sy fast sulan och hur det sen känns på foten. Låter det besynnerligt? Ja, som så mycket annat jag funderar, men så länge det inte skadar nån så, eller kostar skjortan, bara en trasig redo-för-soptunnan-strumpbyxa.

Jag använde samma metod som förra gången jag klippte "garn av strumpbyxor" som jag illustrerade såhär (nån gång år 2016):

Då skrev jag så här:

Det blir ju tunna runda snoddar (som ju inte i sig kan användas som hårsnoddar, det är bara resåren som duger till det) som man kan dra ut rätt långt. De där lägger jag lite omlott och drar den ena in i den andra så det bildas en knut så de hålls ihop. På det där sättet har jag snott ihop alla de små "snoddarna" från strumpbenen, och tillsammans med "byxdelen" som ju blev mycket längre "snoddar", så blev det ca 4 meter "mattväft" av ett par strumpbyxor.

Jag märkte att det var skillnad på kvaliteten också. Vissa töjde mycket mer. Andra var mer stumma. Och så beror det förstås på hur smala "snoddar" man klipper också. 
För att "byxdelen" inte ska bli tjockare än "bendelarna" så måste man klippa det tjockare materialet i smalare "snoddar", märkte jag.


Nu återstår att se då om min idé håller att förverkligas eller om jag få hitta på nåt annat.
Den första tanken var att virka ett par tofflor, men när jag sökte en virknål i mitt råddiga hobbyhörn så råkade jag hitta ett par fint spetsmönstrade stickade strumpor som jag fått nån gång, men som nästan genast fått hål under foten efter bara några gångers användning. Men jag tyckte de var så fina så kanske man skulle kunna stoltsera med dem ännu bara man får fixat sulan. Garnet är så mjukt och "skört" på nåt sätt så jag tror inte att det löns att stoppa dem på traditionellt vis. Om det går att fästa en sula på dem är knappast enklare, men om det funkar...?

Nåt ska man hitta på att grubbla över...
Ha det gott och hoppas ni hittar nåt intressant att grunna på! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar