Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

söndag 4 mars 2012

Vad händer i mitt hobbyrum den här tiden på året?

Mera av hemmagjort papper ska göras, material samlas som bäst i väntan på ledig dag. Jag har samlat av två olika sorters kartonger som jag tror kan vara bra kvalitet för papperstillverkning. Nu gäller det bara att äta lite mer av en viss sorts kex så jag får en kartong till av samma färgnyanser :)!
Nån del av den lediga tiden måste man också plocka fram akvarellfärger och testa att måla på de skrovliga pappersarken.

Är vädret någorlunda, eller inte, så måste man ta en sväng till stallet och kolla in hästarna. Kanske boka in en ridtur, eller ta en ryktomgång så man får bort lite vinterpäls.

Sen börjar det ju smälta dagtid i vissa hörn av trädgården! Så man får börja fantisera om vårens projekt! :) Eller försöka minnas vad man gjorde i höstas, fixade man till nån ny blombänk eller...?

Såg en liten notis om ett förlag som ordnar en skrivtävling, en roman ska man skriva... tid har man på sig till nästa år den här tiden... Skulle vara intressant att försöka sig på om det ev. skulle fastna nåt intressant och användbart på pappret om man satte sig ner...

Sen har jag ju fortfarande i tankarna dedär virkade stenarna, några är färdigt framplockade... bara att börja. Och det tar ju faktiskt inte så lång tid att virka en, när man väl vet vilket mönster man ska köra med... Men när solen skiner på drivorna ute, så vill man nog hellre...

Porslinsmålningskursen är ju öckså i full gång, ännu någon vecka, så jag har ju en del projekt där också att avsluta. En katt-stamtavla (med kattbilder då, inte bara namn) har jag grundat, ska försöka fixa till nån grönskande ram med blommor, skog och vita moln på himlen, tänkte jag. Ett stort kakfat har jag inne för andra bränningen nu. Återstår finishen, och ett par ytor som jag inte visste vilken färg de ska ha. Jag utgick från en stor detaljrik blomma i mitten och så lite gröna blad runt om, lite mer åt abstrakta hållet då... Och så har jag en skål inne för första bränningen, med ett kollage av en del av mina trädgårdsblommor mot en tegelvägg = mitt favorithörn i trädgården. Dit kommer funkia, ringblommor, krollilja, penséer, atlasblommor, smultron, temynta... såna som jag hade fina foton på :).

Igår sprang jag som hastigast in på ett loppis med endast en och femti i fickan... Ut kom jag med en vit porslinsvas som torde vara av "målbar" kvalitet, även om jag inte såg nån stämpel på den. Kostnad 25 cent. Men vad ska jag måla där? :)

Varje gång jag har ärende upp på andra våningen finns möjligheten att öva lite på pianoläxan, nån minut så där i förbifarten. Känns bra.

Och så med tanke på ev. stunder framför tv:n så finns det två tre sticksömmar i reserv.

Har jag glömt nåt nu?
Fritidsproblem?
Javisst ja, jag har ju ett jobb också :).

(För att inte nån ska tro att man är superenergisk: jag är för det mesta trött, slut, färdig, kaputt, känns det som. Men jag suger på karamellerna så länge jag kan. Efter en kort tur till stallet kan jag njuta av lyxkänslan länge, länge efteråt. Porslinsmålningen läggs snart på is igen, så snart kursen är över, så den karamellen tar snabbt slut. Pianospelandet är det lika med, kursen håller ju inte på i all oändlighet, och när den tar slut, tar väl övandet slut också, är jag rädd... När vädret blir mer "trädgårdsaktigt" så får nog handarbetet finna sig glömt, därför har jag stickat på ett par enkla benvärmare i några år nu :). Det kommer alltid nåt annat emellan...)

Carpe diem är väl ändå nåt att minnas. Lev idag, var närvarande i det du gör idag, just nu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar