Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

tisdag 12 februari 2019

Strumpskaft återvinns...

... eller heter det sockskaft när det inte är stickade strumpskaft?
Ja, jag frågar också, kan man göra så här?

Det var bara en idé som ploppade upp när jag sökte ett par hela sockor bland alla sockor med litet stortå-hål på... Jo, jag har massor med hela sockor, men det verkar som om jag alltid först hittar cirka tio par med hål på innan jag får tag på ett helt par...

Jag har tidigare städat i socklådan, slängt en del, och klippt bort fotdelen på en del, bara för att själva skaftet varit så stabilt och snyggt och precis lagom mjukt och elastiskt som det behöver vara, för att det ska kännas bra ännu på kvällen fast man har stått och gått en hel dag och man kan förvänta sig att det är röda fula ränder på vristerna när fötterna har svullnat och strumpskaften varit för tajta.

Fin mening det där va? :)

Men bra sockor växer inte på träd.
Rättare sagt, bra sockskaft.
Vissa känns bra på morgonen klockan 7, men på eftermiddagen/kvällen känns det mindre bra, eller man märker det knappt förrän man tar av sig sockorna och ser just den där kännspaka randen runt vristen, för tajta idag igen...

Nåja, det var inte det som var orsaken till att jag måste testa den här idén.
Men jag hade sparat skaften för något ändamål.
Har också googlat om andra haft andra idéer med sockskaft.
Och hittade också en riktigt trevlig idé, ska söka efter den igen och visa er :).

Återstår att se om den här idén funkar i praktiken.
Då återkommer jag med bild på hela strumpan/sockskaftet.

Varför svartvit bild, undrar ni?
Jo, det krävdes tunt garn och helst hållbart, och det blev ett restgarnsnystan som jag inte förstår varför jag köpte, för färgen är allt annat än fin, men som en värmande tunnsocka att nöta på hemmavid är den alldeles lagom... den blir antagligen svart av sot i alla fall, eller täckt av mångfärgat katthår... :)!

Men bilden ville jag inte ha i färg, den gör sig mycket bättre i svartvitt, sådär lite retro...

Kan det funka det här?
Åtminstone mår jag bra av att fundera, fantisera och sticka någon maska då och då, som igår när jag satt vid bilservicen och väntade att min bil skulle bli klar... Kände mig som en gammal mormor... måste upp emellan och ta en koll på lite fräsiga bilar, nån Duster och lite MB och annat plåtigt, sen satte jag mig igen och stickade och myste...

Ha det gott i vårväntans tider!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar