Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

fredag 7 maj 2010


Måste naturligtvis fota det fina blåa jag såg idag.

Ormöga har äntligen börjat fundera på att slå ut, där mitt på gräsmattans stora blomrundel, där vinden pinar. Solen värmer ju nog, men ... det blåser idag, igen.

Rosenflockeln hade börjat visa sina första skott. Tyvärr hade jag inte märkt det, inte trott att den redan nu skulle börja, så då har frosten nypt den i näsan ordentligt. Hade jag vetat så hade jag förstås kunnat täcka över med lite granris.

Men jag vet också att de nog kommer igen. Det har de gjort tidigare om åren också, fast de första skotten frusit. Det tar bara lite längre för dem att blomma. Så då är det återigen frosten som kan ta blomknopparna innan de hinner slå ut ordentligt...

Det är alltså finländsk vår och finländsk sommar...

Skulle ändå inte byta ut dem mot nån annan vår eller sommar. Absolut inte.


Har ju nog sått en del blomfrön. Om man nu ska prata om blommor i stället för stallet.

Både rosenböna, linblommor, kosmos, lejongap, tagetes (egna frön från ifjol), Prins Gustavs öga (har inte kommit upp än??), och några andra också som jag inte nu kommer ihåg. Kommer förstås att bli problem sen när allt ska "skolas om" som det heter. Var ska de då rymmas om det fortfarande är för kallt för mitt miniväxthus... Ja, just det! Jag har ju ett litet miniväxthus att plocka fram! Tack för påminnelsen! Det blir kanske morsdags-görat det då... då får man väl göra vad man vill?


Huvudsaken är att det inte blir för mycket måstas. Det ska vara roligt, intressant, lagom mycket. Som det där med lejongapens frön. Så små att man inte vet om man har jord på fingrarna eller frön eller bådadera. Försök sen att så lagom mycket i krukan... och helt plötsligt har man en hel skog av små lejongap som ska skolas om.


Men i morgon har jag kanske inte tid med blommor och blad, för då blir det att närvara på ridkurs!!! Då blir det öppnor, slutor, balanserad sits, mjuka tygeltag... att hitta sin egen viktmittpunkt, förstå vilka minimini-muskelrörelser som påverkar hästen så den går till vänster i stället för till höger, så den förlänger sina steg eller börjar smyga.....

Intressant!!

1 kommentar:

  1. Den finländska våren tarvar en brasa i kamin idag. :-)
    Annars låter det faktiskt intressant ... bara inte jag behöver sitta på hästen så.

    SvaraRadera