Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

lördag 14 mars 2020

Skogshöns eller orrar...

... eller vad är det? Jo, jag vet att det är ett dåligt foto med dålig skärpa.

Om man klickar på bilden får man den väl större.
Men ni behöver inte svara. Jag siktar på att det är orrspel, alltså ett säkert vårtecken.

Jag minns som liten när det blev den här tiden på året, eller egentligen nog lite längre fram mot vår på den tiden, kanske lite snö kvar och inte mycket värme, så började pappa prata om att kolla in tjäderspelet nån tidig morgon på veckoslutet, när det inte var skola.

Det var spännande. För tidigt betydde innan fähusjobbet började... minns inte riktigt, men alltid lika pirrigt när man väcktes "mitt i natten" och så skulle man få på sig varma kläder och så for vi ut till nåt ställe som kunde vara lämpligt för orrspel och tjäderspel.
Det hände nog att vi lyckades höra spelet. Även om det nästan mest var pappa som härmade tjäderns ljud för att eventuellt locka nån ensam tjäder att svara... Jag minns ljudet. En gång, åtminstone, hade vi med oss en plåtburk och spik, som skulle ge det där ihåliga knäppanljudet som är så specifikt...

Kanske jag minns fel angående ljudet, och detaljerna, men spännande, gå tyst, inte prata, akta kvistar så det inte avslöjar var du går...

Det är säkert en orsak till att jag är fascinerad av orrspelet när jag hör det på vårarna. Till exempel när jag går på gården tidigt en morgon eller i skymningen. Och hör nånstans. Och tänker, hmm var finns den där skogsgläntan där de spelar? Och jo, faktiskt, åt det där hållet, bara en bit bakom skogsdungen finns det en liten skyddad glänta, de är säkert där. Men jag har inte i vuxen ålder kommit mig för att gå och söka upp dem... Men jag lyssnar. Och njuter.

Hoppas ni hittar nåt trevligt vårtecken att njuta av och glädjas över!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar