Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

söndag 30 september 2012

Helskodda eller halvskodda ridbyxor? Har ju nog trott att helskodda ridbyxor ju måste vara det ultimata för en lyckad ridträning :). Har tänkt att jag är ovan och okunnig, fel på mig, min kropp passar inte osv...
Men sen hörde jag att en skicklig ridintruktör "från utlandet" egentligen tyckte att helskodda ger ryttaren sämre möjlighet att påverka ridningen med små sitsjusteringar, man sitter helt enkelt för stadigt, och efter att själv prövat på några gånger och inte lyckats vänja mig vid mina "nya" helskodda, så börjar jag tro att hon hade rätt. Åtminstone när det gäller mig.

Förstås beror det också på vad slags övningar man vill göra. En hoppträning eller en terrängtur är något helt annat än små böjningsövningar på volter och tempoväxlingar i olika former på ridbanan. Visst är en bra kontakt med hästen lika viktig, eller kanske viktigare, på hoppbanan eller på terrängturen, men den är kanske lite annorlunda där. Om man däremot helst vill jobba på ridbanan med att få hästen att lyda med så små hjälper som möjligt, försöka styra med sitsen mer än med tygeltag, om man vill jobba just med små uppmjukande rörelser, öva upp känslighet, då behövs bra kläder som inte hindrar, eller styr...

Kanske.

När jag blir stor och har lärt mig rida ska jag berätta hur det egentligen är :).
Tills dess hoppas jag att hästarna har överseende med mig och min okunnighet, och hjälper mig att hitta balans och kontakt, så att jag inser att det är samarbete som gäller i första hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar