Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

tisdag 11 september 2012

Jag vet att det finns massor av olika nävor. Det finns bloggar som bara koncentrerar sig på hundratals olika varianter av nävor. Men de här är mina. Nävor in my life :).

Från tidigare har jag haft en stor trädgårdsnäva som kommer tidigt på våren med ett perfekt rundat bollformat bladverk. Sen kommer blomstänglarna med vackra blålila blommor. Men sen ser de bara skräpiga ut. Blomstänglarna måste klippas bort och bladskaften är långa och håller inta upp bladen mer. Skräpiga alltså i trädgården. (Inte på bilden)

Men sen fick jag en låg variant som blommar rosa. Väldigt fin. Sprider sig bra, lätt att ta "sticklingar". (Syns inte på bilden här, men på bilden jag la in 23 augusti, den med svampskogsfärger). Och höstfärgerna på dess blad är helt enkelt toppen.

På en stor marknad tidigare i sommar köpte jag en ny näva (längst bort på bilden), som jag då inte vet vilken färg den är. Ska bli intressant att se. Den verkar lågtväxande med vackra höstfärger på bladen. Nåt att vänta på nästa år.

Sen när jag rensade längst bort i favorithörnet, närmast brännässelhörnet, så såg jag plötsligt små blad liknande nävor! Mini mini blad med mini mini ljusblå blommor, måste vara en vild näva, tänkte jag, och har nu planterat den i raden med olika nävor. Den finns mitt i bilden i raden av nävor, syns på de tre små infällda bilderna. Och som synes är höstfärgerna även där klart lysande.

Och så fick jag av en bekant en gång en krypnäva, tror jag, eller blodnäva? (närmast på bilden), som tyvärr inte trivdes där jag planterade den. Men förutseende som jag var, så tog jag frön av de två blommor som fanns när jag fick plantan. Dessa frön måste ha hamnat i min massådd och när bladen kom upp kände jag igen dem som näva. Så nu har jag ett hörn med nävor i min trädgårds hobbyrum! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar