Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

lördag 22 september 2012

Zuccinin hann inte som jag hoppats. Eller: jag skötte den inte på rätt sätt. Men några små frukter hann jag se och smaka på, och blommorna är ju så fina. Och så är själva växten lätt att sköta som så. Inget ogräs tar kål på den storlekens planta :)! Antagligen nåt jag testar igen nästa år. Sår lite tidigare än i år, kanske.
Grannväxten längs samma tegelvägg, pumpan, är också jättefin, lång ringlande stadig växt som tycks ha samma färg och form på blommorna (typiskt!). Klarade också bra av störtregnen som forsade ner från takkanten ovanför. Stadiga grejer :)! Sak samma om det finns några brännässlor i krukan, de orkar ändå inte mäta sig med pumpan.
Majsen står också i samma rad, längs väggen. Har blommat både rött och gult. Fåse om jag ännu hinner se nåt som liknar början på majskolv. Färdiga, mogna majskolvar får jag nog köpa i butiken om jag ska ha några, men ett litet eget början skulle vara kul. Majsens blad har piskats av stormar och regn så de är riktigt sönderrivna och spretiga, När jag ser dem tänker jag alltid på förritidens afrikanska slavarbetare på majsfälten...

Dagens besök i stallet gav också en relativt god skörd i terapikorgen: två hästar ryktades och pratades med. En putsades innan hon skulle till jobbet. En annan var lite svettig efter jobbet på ridplanen och borstades tills hon var torr och alla hårstrån var tillrättalagda efter alla remmar och selar och sånt. Och naturligtvis måste man ta en liten pratstund med killarna också, vid deras mysiga skogsglänta. Igår var de lite extra busiga och visade sig på bakbenen med lekfull fight bog mot bog. Idag var de lugnare, det småstrilande regnet var ju inte så trevligt...

Ska man månne hinna plocka svamp mer i år eller??

2 kommentarer:

  1. Zucchinin är nästan bäst som liten och späd, ca.10cm lång :) Blommorna går ju också att äta, fast jag inte vet om de är nån vidare delikatess..

    SvaraRadera
  2. Ja, jag hoppas det räcker med litet fibertäcke inatt, så jag ännu får smaka på ett par frukter :). Det börjar dra ihop sig till höst även om solen varit så varm längs väggeen... Det där med blommorna har jag ännu inte testat... Tack för påminnelsen att de också kan ätas!

    SvaraRadera