Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

måndag 6 februari 2012

Nytt papper av en äggkartong. Det är testat nu. (Dock inte detta på bild, det här är egetpappermedsidenbandruntom -bilden jag lovade lägga in.)

Men först en kommentar om att göra nytt papper av telefonkatalogen... Texten där är ju väldigt liten, och personlig, om man kan kalla det så, bara en massa namn och adresser. Så när man river sidorna i små bitar så syns det i alla fall vissa namn i det nya pappret, troligen... Och eftersom den gyllene regeln är en bra regel: det man inte vill att nån annan ska göra åt en själv, ska man inte heller göra åt andra, så testade jag bara med ett papper, resten fick gå vidare till komposten.

En annan orsak till att det inte lockade att använda telefonkatalogpapper är, att kvaliteten visserligen är tunn, skulle kunna tänkas vara bra, men däremot är den så komprimerad på nåt sätt, att den inte blöts upp som man ville. Och, eftersom jag vägrar blanda in nån elvisp eller mixer, utan rör bara om det för hand, knådar på sätt och vis, så får det vara. Det papper jag gjorde höll inte alls ihop... fjällade så att säga :).


Äggkartongen däremot var helt ok. Syntes dock tydligt var hushållspappershylsebitarna fanns, lite onödigt stadiga bitar i jämförelse med äggkartongen. Men däremot gav de en trevlig liten fläckig färg på de färdiga korten. Och av en kartong fick jag åtta någorlunda "tunna" papper av fotostorlek. Återstår att se hur stadiga de är när de torkat.

De papperskort jag tillverkade till först, av gamla brev, vykort, fakturakuvert o. dyl., blev ju rätt tjocka, men samtidigt också rätt stadiga. En liten kommentar där: ska man måla fina akvareller på korten så ska man nog använda papper av jämn kvalitet och glatthet. Nu märkte jag att på vissa delar av korten tog färgen fast riktigt bra när jag testade med akvarellfärg, medan vissa "glattare" delar (mest då bitarna från vykort och glattare brevpappper) knappt tog emot färg alls. Det var som att måla med vattenfärg på plast...

Men om ni förstår: idag har jag haft en rolig stund i mitt hobbyrum.

Och nu har jag letat fram lite mera papper att riva: I en burk vita fakturakuvert, i en annan lite diverse papperskopior och dylikt papper. Fåse. Vill naturligtvis få fram olika papper för att testa, men också nåt fint att på allvar måla på.

Äggkartongkorten kan tänkas bli rätt mörka i sig. Men ifall kvaliteten på pappret ändå är bra, så tänkte jag pussla till en liten virkad spets eller nåt i skirt vitt, och limma på den grova kartongen... Eller så använder jag kycklinggul färg till ett par virkade kycklingar :) och plågar alla bekanta med påskkort, som jag annars inte brukar skicka... Påskkort av äggkartong borde väl passa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar