Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

måndag 25 april 2011

Penséer, ringblommor, tagetes, brinnande kärlek, akleja, myskmalva... här finns frostbehandlade frön av alla de slag. Jag tömde ut en fröburk från i somras för att "inventera" :). Vad som är vad är inte alltid lätt att säga. Men nåt har jag plockat ut därifrån och satt i kruka. Men jag tror ju inte att groningsprocenten (heter det så?) är så hög. De har inte specialbehandlats på nåt sätt, bara glömts bort :).

Idag påskannandagsmorgon tillbringade jag ute i den värmande solen. Tranorna ropade på åkern nedanför, orrarna spelade bakom nästa skogsdunge, tre skogssnäppor flög över mitt huvud och ropade, koltrasten skar igenom luften med sitt skarpa men så mångsidiga läte och jag hittade massor med bellisknoppar redo att slå ut bara solstrålarna får värma lite till. Jag plockade bort lite ogräs här och där, försökte hitta blombänkskanten :) så inte de spirande blomskotten ska trampas ned i misstag bland allt torrt gräs och löv och kvistar...

Krokusarna kommer fler i år än i fjol, trevligt! Kanske de börjar "rota" sig på de bästa ställena. Så nästa år hoppas jag på ännu fler. Några matlökar av den vanliga sorten hade blivit kvar i landet, jag hade ju satt ner "egna matlökar" ifjol och fått fina "blomsterlöksbuskar" här och var, av dem har åtminstone en nu ett riktigt fint grönt skott, det doftade starkt av lök. Hur kommer det sig att de klarat frosten utan att ruttna?

Jag har definitivt inte glömt fjordingarna för allt det vårgrönskande, om nu någon trodde det. Det har blivit ett par riktigt trevliga stallseftermiddagar med massor med vinterpäls. Nu senast tog jag med mig piggborsten in i hagen och lät hästen stå i solen och njuta medan jag borstade bort lite mera vinterpäls. (På det sättet blir ju inte pälstussarna bortstädade utan hamnar troligen i någon nöjd fågelmammas bo.) Det var intressant att märka när jag borstade halsen och bogen så flyttade sig hästen plötsligt ett par steg framåt och närmare mig, som för att säga var hon ville jag skulla borsta mera, på ryggen och korset. Som när två hästar kliar varann, och tydligt talar om var det ska klias mera. :)

Hoppas på en trevlig ridträning idag på eftermiddagen. Borde gå igenom lite de tips jag fick på senaste ridkurs... Och så är ju ridbanan i perfekt skick nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar