Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

söndag 27 augusti 2017

Hösnuva och hästallergi...


... är ingen bra kombination om man är hästtjej.
Det har konstaterats. Men har man tur går det ändå att kombinera om ventilationen är bra.

Frisk luft in och dammpartiklarna ut, eller hur man ska säga...

Jag konstaterade ju att gränsen kom emot när jag för ca 25 år sedan red på en ridskola med rätt så tätbyggt stall. Det blev jobbigt att ställa (rykta och sadla) hästen i boxen eftersom allt damm virvlade runt mig. Samma stall har nu ombyggts så det är en helt annan luft där, det drar igenom, så att säga, byter ut, inte svinkallt drag, men på nåt sätt är det mycket bättre, jag kan vara där utan allvarligare problem. Nåt har gjorts åt ventilationen. Och då mår antagligen hästarna bättre också.

Det där med hästar och ventilation blev plötsligt påtagligt för några år sen när jag och familjens yngsta blev tvungna att övernatta på sjukhus.

Till sängen bredvid kom plötsligt en ca 10 års tjej med sin mamma. Akut. Direkt från en ridlektion, kunde man se på deras stallskläder. Som tur är var det inte den allra värsta sortens olycka, men en spricka (eller nåt) i axeln var illa nog, de stannade över natten så axeln fick sin fixerande spik...

Eftersom jag själv är hästbiten så reagerade jag inte så mycket på hästlukten från deras stallskläder, men när vi fick besök så var det en av gästerna som jag genast såg på att han fick lite problem med ögonen och andning. Då slog det mig, det här var ju illa, här borde verkligen ventilationen fungera, på ett bättre sätt kanske...? Patienten med axeln kunde ju inte göra något åt att hon hade stallskläder på, det var allt hon hade, och de hade kommit rätt långt ifrån, sent på kvällen, förstod jag.

Jag märkte också att en av sjuksköterskorna fick problem och måste gå ut, jag vet inte om det berodde just på hästlukten eller på nåt annat, men hon gick och en annan kom i stället.

I sjukhus, på akutmottagningar, hälsostationer kommer det ju in folk ofta direkt från sitt arbete, från det de höll på med när nåt hände som gjorde att de måste uppsöka vård. De hinner sällan gå via dusch och klädbyte. Och ändå ska det inte behöva inverka så mycket på de andra patienternas välbefinnande.

Ventilationen är alltså extremt viktig på de här ställena.

Jo, jag skriver det här enligt en idé från Aircenter (http://www.aircenter.se/), men det jag upplevde där på sjukhuset är min egen reflektion över ett problem.
Och ändå läser man i tidningarna om "dålig luft på akutmottagningen, sjukhuset, skolan"...
Man hör till och med om folk som arbetar på såna ställen som blir sjuka av att jobba där...

Det är inte lätt det här med "frisk luft in, dammpartiklar och annat ohälsosamt ut" även om det finns teknik för det mesta idag.

Jag har då och då funderat hur det egentligen fungerar, när man hör att folk skyller på ventilationen när de får sus i öronen på nån offentlig plats, t.ex. väntrum på sjukhus, eller när nån fått order att stänga fönstret så det inte stör den maskinella ventilationen.

Jag kollade här, http://www.aircenter.se/info/skruvkompressor/, och såg lite om tekniken bakom, lite intressant faktiskt (teknikern inom mig vaknade till liv :)...). Inte lätt att få det rätt för olika lokaler och behov, men de har ju förstås tekniken att mäta och beräkna också, http://www.aircenter.se/tjanster/ för att få det så bra som möjligt.

Ändå klagar folk ibland.

Visst skulle min bild vara bästa lösningen: frisk luft och fin utsikt...
Å andra sidan: det som ser friskt och fint ut kan gömma en hel del konstigheter...

Vilken tur att det finns människor som lägger ner energi på att lösa såna problem.
Som bara måste få reda på hur man kunde få det bättre, hur man kunde justera för att ...
Ja, teknikern i mig har nog vaknat... men jag tror jag ska ta tag i en virknål ett par minuter för att inte helt flyga iväg bland kompressorer och problemlösningar, dotterns gymnasiematte-ekvationer är alldeles tillräckligt att slita sig i håret för...

Ha det gott, och andas friskt! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar