Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

onsdag 23 augusti 2017

Att ha en säker bil när man möter en älg...

... är väl knappast möjligt om man inte har en pansarvagn eller dylikt...
Hmmm.
Skämt åsido. Den här bilden knäppte jag för ett par veckor sedan när jag for till jobbet på morgonen.
Visst var jag medveten om att längs den ca 12 km långa skogsvägen kan en älg dyka upp när som helst, eller ett rådjur, men ändå blir man så överraskad.
Nu råkade det sig så bra att jag såg på rätt långt håll att en älg gick över vägen så jag saktade in och höll ögonen öppna för eventuellt sällskap.
Och visst kom älgkompisen också, lite på efterkälken.
Stiligt simmade hon i den gröna åkern med huvudet högt.
Vackert. Så länge det är på avstånd.

Men jo, det ska nog till en rejäl bil som ska klara ett närgånget möte.

Jag har ju tidigare haft mindre bilar, röda :). Det har bara blivit så.
Och inte ville jag ha en stor sen heller, när jag skulle byta för ett antal år sen.
Men eftersom jag hade överlåtit åt en annan att kolla olika alternativ så lade jag alla egna krav åt sidan och hoppades jag skulle kunna hitta nåt positivt i de alternativ som lades fram för mig sen.

Jag blev med Toyota.
Inget speciellt med det.
Men ibland blir det kanske bättre än man vågat hoppas.
Och nu kan jag säga att detta inlägg skriver jag enligt en idé från Holmlundsbil (http://holmlundsbil.com/) som, surprise, surprise, säljer just Toyota. Också röda! :)

Jag kör alltså med en olivgrön Toyota nu.
Den kändes inte alls som jag först. Den såg så mycket större ut än jag kände mig.
Men jag tänkte, provköra kan man ju alltid.
Och jag kände mig inte alls stor och vilsen inuti. Helt okej.

Min T har dessutom bättre sitsar än den förra jag körde, som hade nån slags sportmodellsitsar, djupa och urholkade, så man satt där man satt.
För det är ju så många saker som inverkar, om man som jag kör minst 300 km per vecka.
Sitsen ska inte vara en soffa som man försoffas i.
Min kropp klarar inte av sånt. Numera. Den behöver få vara rörlig så mycket som möjligt.

Nåja, sen har ju andra generationen börjat fundera på bil också. Ett år kvar till körkort.
Men då är det också en annan generations bilmodeller som kommer på tal.
Hybrider. Ja, jag förstår mig inte så mycket. Och lyssnar mest när andra diskuterar men...
Det kommer ju en hel del miljötänk med i bilden också... Elbil, eller biogas, har vi tankningsställen i närheten?

Hybrider finns tydligen (http://holmlundsbil.com/bilar/kampanjer/nya-prius/) också röda!! :D!
Borde jag tänka i nya banor...
Men det är nog inte läge för byte nu, ska invänta och se lite hur framtiden ter sig.
Har dock kört 130 000 km med min T sen köpet. Otroligt. Och då har jag ändå bara hållits inom landsgränserna och till och med inom länsgränserna, tror jag...

Hoppas på många år än med min T Avensis.
Faktiskt.
Tycker inte om nya rutiner och omställningar i vardagen.

Och så har jag ju just fått klar en virkad småslantsbörs att samla småpengar i och ha i bilen.
Och den är virkad i olivgrönt och rödbrunt (som de rödbruna lister som finns i bilens inredning).
Inte kan jag ju byta bort min T då! :)

Nä, gott folk, kör försiktigt, och ha tålamod i trafiken! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar