Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

fredag 21 juni 2013

 
En finnhäst ser ut över vattnet i skärgården. Bilden är från Janette Wests blogg Mitt Österbotten.
(Bloggen var en tillfällig blogg under svenska yle:s hemsida för nåt år sen. Jag råkade se den och följde med den eftersom den var trevligt skriven, väldigt alldaglig och varierande.) 

Nu har jag aldrig varit där i Bergö (?), som jag tror stället hette, där West hade sina hästar, sina terrängturer med finnhäst och allt vad det var. Men jag lånade den fina bilden när jag hittade den på google. Jag sökte på finnhäst och kände det nästan som att hitta en gammal kompis när jag såg att bilden var från hennes blogg. Eftersom jag läste hennes blogg regelbundet känns det som om jag kände henne :). 

Så varför googlade jag på bilder på finnhäst? Jo, jag ville illustrera mitt inlägg som handlar om att det blev en annorlunda ridtur igår. En ridlektion i manege på finnhäst :). En stor gammal herreman till finnhäst med stora rörelser. Gissa om jag är mör i kroppen idag! Först när vi skrittade runt så tog det ett tag innan jag lyckades skaka loss delarna i min kropp till att hänga med i sidorörelserna :). Jag hade ju suttit på kontor hela förmiddagen och stressat spänt mig för att hinna få arbetet gjort, så jag borde nog ha joggat ett par kilometer före ridpasset för att vara lite mjukare ...

Men jag kände mig hemma med den gamle finnhästen. Märkte att jag kunde lita på honom fast jag inte kände honom. Okej, han kunde vara sur, kunde bita ihop och vägra. Men jag tror han överraskades av mitt mjuka sätt att svara, inte hårt slita och dra som ju kan vara vanligt i vissa sammanhang. Så det var nån i stallet där sen som var överraskad över att jag klarade en hel lektion med honom utan att ha nåt spö i handen. Lite glad var jag nog :).

När jag googlade på finnhästbilder så kom det fram en hel del bilder på fjordingar. Det har säkert sin naturliga förklaring, men faktum är att en orsak till att jag trivdes så bra med finnhästens rytm är nog att jag är van vid fjordingar. Lite liknande kroppsbyggnad kanske? Jag ska inte spekulera i kroppsbyggnad och sånt, vet inte destomera, men jag trivdes. 

Nu skulle det däremot passa väldigt bra med att få slappna av på en välkänd fjording...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar