Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

torsdag 11 mars 2021

Snabbmat...

... har det blivit mycket av den senaste tiden. Inte hämtmat, men snabbmat hemma i köket...
Det har ju snöat en hel del i vinter, ifall nu någon inte råkat märka det.
Med snön kommer oftast snöskottningsjobb, om man råkar vara så lyckligt lottad att ha en gårdsplan.
Sen finns det infartsvägar som drivar igen på en halvtimme när sunnanvinden ligger på och snön som fallit överst är kall och virvlar som bara den.

Det betyder motion. Axlar, armar, rygg, ben.
Spänn magen, ställ dig stadigt, arbeta inte med rygg och vridningar, låt "de inre musklerna" jobba. Så har du fixat träningen också, inklusive frisk luft och naturupplevelse.

Låter positivt. Och det är det väl. 

Sen hör ju bra kost ihop med bra träning.
Nu vet jag inte om kostrådgivare anser att vanlig enkel gammaldags husmanskost är bra ur träningssynpunkt, men det får de i så fall påpeka om de har nåt att invända...

Skämt åsido.
Tiden vill inte riktigt räcka till att stå i köket och laga mat en timme om man ska bära in ved, elda lite inför nattens minus 20 grader, och dessutom skotta infarten och hacka isen utanför garaget så dörrarna går att öppna när man ska till jobbet, och så vidare...

Ja, det var ju faktiskt så igår, att fast det varit minus 26 grader på natten, så droppade det utanför garaget på dagen när solen värmde så där fantastiskt (trots minus 10 grader fortfarande...). Och det betyder att det som droppar fryser till is, och det som fryser till is bygger sig till en allt högre tröskel utanför garagedörren... osv. Så då far man ta en icepeak, ursäkta ispik, menar jag :), och hacka sig fram.

Nä, jag klagar inte mycket, bara lite, om den iskalla sunnanvinden gör att kroppen börjar värka. Annars är det ju motion och frisk luft för hela slanten. Och så länge det finns en morot eller två att slanta ner i stekpannan, tillsammans med äggen och kanske nån annan trevlig rest man hittar i kylskåpet, så man får nåt varmt i sig så. Och en kopp kaffe på det med en havtornssmörgås och eventuellt en chokladkonfekt från i julas...

Det var väl ungefär det jag tänkte säga :).
Jag nämnde vårsådd i förra inlägget. 
Men den här köldknäppen med minus 26 grader på natten tystade ner mig lite.
Det hjälper inte att många lägger opp bilder på spirande gurkplantor och tomatplantor.

Här är det i alla fall vinter än.
Men vårsolen, när den tittar fram! Oj, vad den är skön!
Märkte jag igår i hästhagen. Hästarna var nog minus 15 grader på ena sidan, men säkert plus 15 på solsidan, när de stod vända så... 
Det är att fortsätta en dag i taget. Och vända sig då och då så hela kroppen får av solvärmen :).

Ha det så gott, hörni, så kommer nog våren riktigt snart, runt hörnet... :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar