Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

lördag 13 mars 2021

Vårsol och torgvantar...



... är en kombination man inte i första hand tänker på. 
Men jobbet vid datorn häromdan hade nog krävt torgvantar för att kännas lite behagligare. Från ett fönster log vårsolen sitt allra finaste leende (och man kunde nästan höra nån gammal vinterfluga vakna och surra till i nåt hörn) men vid mitt fönster som fanns bakom datorn där jag jobbade kändes den isande vinden tydligt genom fönsterkarmen.
Jag hade inga torgvantar, men långa tröjärmar i stället. Det ordnade sig.

Idag kom lite blötsnö. Inte mycket, så jag tyckte det var bara trevligt.
Tills jag kom hem efter 25 km skogsväg och skulle köra in i garaget.
Då märkte jag hur snön packat runt hjulen och med tanke på hur snabbt en plusgrad på kvällen kan bli 10 minus följande morgon, så var det bara att ta skeden i vacker hand.

Alltså bilborsten. 
Och hacka bort allt jag fick loss. Det satt rätt hårt.

När jag sen fick in bilen i garaget så fick jag lov att skotta bort all snö jag lämnat efter mig på gårdsplanen. Den såg ju inte precis vit och fin ut längre när den legat under bilen ett antal kilometer.
Och om det är lite trångt ibland att köra ut bilen så vill jag nog inte ha nån tillfrusen snögubbe att väja för, eller som kan göra att bilen halkar sidledes i misstag.

Varför skriver jag det här?
Kanske för att jag ofta sysslar med "slow thinking" medan jag gör sånt som är tråkigt men ett måste.
Jag funderar, helt löjliga tankar kanske, men jag sysselsätter huvudet och kanske jag minns hur jag ska göra det bättre nästa gång, eller eventuellt göra så jag inte får så mycket extra arbete med nån viss sak.

Som när jag klyver och sågar ved t.ex. 
Då kan jag fundera över träets utseende (ja, jag har skrivit en del inlägg om det här, ha!) men också, ifall jag blir trött, led och allmänt irriterad, så kan jag tänka: nej, nu ska jag andas lugnt, inte stressa, låt det ta sin tid, försök inte skynda på, lämna den där sista vedklabben oklyven till nästa gång. Det kan vara den där sista klabben man klyver som sprätter till så man får en rejäl smäll på benet t.ex.

Ni vet, det brukar ju heta att man ska lämna det där sista slalomåket. Sluta medan det går bra.

Nåja, de här tankarna skulle jag ju inte ha om jag t.ex. lyssnade på en podd samtidigt. Men nu har jag svårt för sånt, speciellt utomhus, där vill jag höra fåglarna och grannens djur, och andra ljud som hörs. Jag vill vara närvarande.

Det om det. Nu ska jag vara närvarande och kolla in mello-finalen :).
Ha det gott i vårslasket!





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar