Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

tisdag 16 mars 2021

Dags att plantera om...

 ... alla krukväxter, eller åtminstone fylla på med ny jord.

Det här känns så fake att skriva om! Det är säkert fem år, om inte mer, sen jag rört i blomjord. I avsikt att göra växandet lättare för nån inomhusväxt, alltså. Jag har helt tappat bort den här rutinen.

Det är annars tur att jag hittade den här gamla bilden på den lilla kaktusen som blommar så vackert. Annars skulle jag nog inte tro att jag minns rätt, att den nån gång har blommat i vårt hus. Just nu ser den knappt levande ut. Har nog inte skötts om just alls, fått någon droppe vatten i misstag, stått närmaste granne med julgranen (vilket ju brukar betyda "svårt att överleva"), håller på att ramla ut ur sin lilla lerkruka.

Men jag leker med tanken att ta en rond och kolla igenom alla blommor i vår. Det skulle ju faktiskt vara rätt tid för det nu. Först måste jag bara skaffa blomjord, för jag tror inte jag har nån sån. 

Jag har sex-sju orkiéer, som inte heller mår bra. De flesta vita men sen också en gul, en vit-lila och en lila. De sköter jag ju inte heller alls. Men en av de vita fick ett nytt skott uppe på ena blomstängeln och det skottet har säkert flera månader nu haft två fina blommor. Hur jag ska trixa till det skottet så det överlever vet jag inte riktigt. Men än så länge blommar det fint, så jag rör ingenting.

Men tillbaka till kaktusen. Det skulle ju inte krävas så mycket att vattna lite oftare (men absolut inte för mycket) och hålla koll på när knoppar eventuellt kan börja synas. Det skulle ju kunna ge fint resultat eftersom det ju brukar vara så med kaktusar att de ska glömmas bort en tid för att de ska få för sig att blomma. Men jag undrar nog om inte det här bortglömmandet varit lite väl långvarigt. Ska se om jag lyckas "väcka den till liv".

Nya tider, nya seder, heter det visst. Och det är nog så många gamla rutiner som skrotats helt. Och då beror det inte alls på pandemin. Allt kan man inte skylla på den. Det är nog bara på nåt sätt att de gamla vanorna ska bytas ut och förändras nu. Skulle ju vara bra då om man lyckas ta upp bra vanor sen, och inga onödiga, sen man fått de gamla bortstädade.

Slut fabulerat den här gången, kanske närmaste krukblomma ska få den sista droppen i vattenflaskan, och så ska jag skriva upp blomjord på inköpslistan för i morgon.

Ha en bra fortsättning på dagen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar