Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

fredag 8 februari 2013

Det var det här handarbetet jag hittade "i mitthobbyrum" igår. Ska jag fortsätta? I så fall hur? och vad ska det bli till? Inte en väska, inte en skål, inte en korg, en matta...? Jag har bara klippt så långt som jag har virkat, så allt är möjligt :).

En annan sak jag hittade igår var en stickad strumpa plus ett halvfärdigt skaft till den andra strumpan. Kunde också helt klart göras färdig...

Jag fick i alla fall benvärmarna klara igår kväll. I tid så de hinner användas i rätt sorts väder :). (Annars brukar det ju vara så att man börjar sticka en varm tröja på vintern, men hinner inte få den klar förrän vårsolen värmer skönt. Eller så blir den sirliga stickade sommartoppen klar lagom till första höststormen.) Men denna gång alltså rätt klädesplagg i rätt årstid.
Det som dröjde med den andra benvärmaren var färgen på garnet. Jag stickade nämligen av Novitas Karuselli som ju är lite varierande i färgstyrka. Jag började nog med ett helt nytt nystan när jag stickade den andra benvärmaren, med tanken att färgnyanserna är lika då, men så var det inte, så jag blev tvungen att nysta fram rätt nyans två gånger under arbetets gång, så att de ljusare partierna skulle komma på ungefär samma höjd på båda benen. Men nu är det alltså klart.

Så... får jag starta upp ett nytt handarbete nu :)?

Det nya projekt som jag fick börja med igår var en ny porslinskruka. Det var ju kursdag igår, och konstigt nog lyckades jag fatta penseln och börja på. Jag intalade mig att jag bara ska "klotta slut" på de färger jag hade färdigt blandade på "paletten". Så jag började med delftblå blommor här och där, såna där med ett penseldrag per kronblad, lite asterliknande blommor. Sen hade jag en turkosblå färg också, neublau, som fick bli små, små stjärnliknande blommor i klasar om tre stycken. Sista blomfärgen jag hann med var vanlig ljus pompadour (röd) som blev små blommor liknande eterneller kanske... Allt huller om buller runt hela krukan. Medan de andra städade undan sina porslinsgrejer drog jag till sist dit några gröna blad här och där för att få en bättre "botten" att fortsätta med nästa gång, när krukan brännts den första omgången. Ska bli kul att fortsätta. Alltid lättare att fatta penseln när man har en "grundritning" som inte suddas ut. (En annan sak är att färgerna ibland kan bli mycket svagare än tänkt, speciellt om jag blandat färgen slarvigt, så man vet aldrig hur det ser ut sen när det kommer ur ugnen.)

Terapi i mitt hobbyrum!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar