Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

lördag 21 september 2013

Hästmassagekursen - epilog. :)

Märker efter hästmassagekursen att jag rör i hästar på ett annorlunda sätt. Och jag gillar förändringen, även om den är väldigt "osynlig".

Husets yngre hästgalna tjej (:D) tog en ridlektion i ett lite större stall än det där vi vanligen håller till. Hästarna skulle ju förstås ryktas, sadlas och tränsas i boxen. Det gillar ju inte jag, speciellt som det är främmande hästar. Men medan den yngre pysslade med hästen som verkade lite orolig, så stod jag och sökte de speciella punkterna som jag visste lugnar ner hästar överlag. Och fast jag inte trodde så mycket på det då, så visade hästen med halvslutna ögon att jag var på rätt väg. Jag strök också med händerna över de olika musklerna som brukar kunna vara spända. Naturligtvis kunde jag inte massera i egentlig mening eftersom hästen ju skulle gå lektion, men jag visste vilka "grepp" som gick an, och jag visste också vilka områden jag inte skulle röra vid, som kunde irritera mer för tillfället än ge lättnad.

Hur som helst. Märker att jag lärt mig nåt "opåtagbart" på kursen också. Inget stort, men ett slags lugn, mitt i min enorma respekt, ibland nästan rädsla, inför dessa stora vackra djur. Det gjorde säkert sitt till att de hästar vi "masserade" på kursen överlag var väldigt lugna och snälla och överseende med vår tafatthet :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar