Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

söndag 29 september 2013

Färggrann höst både på fat och ute i trädgården...

Körsbärstomaterna fick komma in i farstun på ett fat. Där förgyller de hela bordet med sin färgprakt.

Blåbären och lingonen plockades förra söndagen (en vecka gammal bild alltså, nu har ju frosten nog ändrat på situationen ute i skogarna...) delvis till ett skolprojekt (huslig-vispad-lingongröt-ekonomi) och så bara för att få plocka i sig lite fasta senhöstblåbär med vaniljsås på, mums!

Minidahlians tre lila blommor har varit övertäckta nattetid för att få blomma lite längre än de andra dahliorna som redan frusit bort där de varit utplacerade i trädgården. Minidahlian finns kvar vid foten av solrosorna. De andra dahliaknölarna tog jag upp igår, putsade bort lite extra jord och satte dem "på tork" på en tidning i farstun. Ska nog testa nästa år igen om jag lyckas väcka några av dem :). Jag vet ju nu att även om det tar väldigt länge för dem att vakna så kan de ge hur fin blomsterglädje som helst, bara man inte stressar dem. Här också gäller det att ha tålamod, låta naturen ha sin gång... Och tålamodet som ibland är sån bristvara...

Den lilla plantan längst uppe till höger finns bredvid dahlian, vid foten av solrosorna, omsluten av gamla solrosblomblad :). Bladet är knappa centimetern. Jag frågar: vilket ogräs? Eller vilken blomma? Vem vet...

2 kommentarer:

  1. Fina färger och blommor! Den lilla är nog söt, men vad det är kan man fråga sig. Jocasta vet jag inte heller vad det är, försökte googla, men kom bara fram till att det går nog inte att äta, eller? Bilderna visade nog bara lite onaturliga former... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jocasta är kexpinnar med choklad inuti, helt fantastiskt goda att pryda en glassporion med, och sen äta upp dem förstås! :) Finns i kexburk av rund kaffeburksstorlek i en del affärer...

      Radera