Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

tisdag 3 september 2013

Plocka eterneller vid rätt tidpunkt... Bilden visar inte rätt tidpunkt... Eller det beror på...

Eternellerna som jag sådde i massådden i våras har verkligen glatt mig maximalt i sommar! Jag planterade dem sen i en stor lerkruka i favorithörnet i trädgården. Bredvid hade jag planterat solrosorna i två stora innekrukor (för att lätt kunna flytta dem om jag kom på andra tankar). Där har eternellerna fröjdat mig med sin skirhet bredvid de bastanta solrosorna. Öppnat sig vid vackert väder, somnat till kvällen, halvsovit vid mulet väder, sett hängiga ut vid regn. Och så vid första solstråle har de igen öppnat sig. Ända tills mitten börjar anta bruna nyanser. Då är det försent att plocka dem.

Jag antar att man helst vill ha blommorna helt utslagna när man "konserverar" dem. Men även i halvöppen form eller i knoppform är de vackra. Perfekt att göra en varierad eternellbukett till vintern.

Om jag har plockat dem? Nä. De är alldeles för fina att plockas tycker jag. De gläder mig varje dag, även vid regn, när de visar skymten av sina pastellfärger i favorithörnet. Nu har de första fått brun mitt, så jag antar de inte håller så värst länge till. Gillar dem i alla fall!

Och för säkerhets skull ska tilläggas: Jag har nog inte plockat in värst mycket eterneller i mina dar, så nån expert är jag inte. Jag bara sår, vattnar och gillar :)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar