Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

tisdag 10 september 2013

Hästmassagekursdag del 2. Väldigt intressant, även om jag for dit med likgiltig inställning. Jag tänkte att resten av kursen skulle vara sånt som ändå går över min horisont. Men är läraren bra och jordnära och ser eleverna, så...
Rulla mankammen var en del av massagen. (Bilden har inget med kursen att göra :)...) Märkligt vad man kan orka med bara för att det har med hästar att göra! Kursdagen kl 9 - 3 i strålande sol, och hela tiden utomhus, även lunchen. Men man känner sig "bestrålad" efteråt. Lite borta...

Men jag märkte nu idag, när jag stod i hästhagen och pratade med en häst och funderade på vad vi gjorde på kursen, att det inte hade fastnat så väldigt mycket ändå om de olika musklerna, deras funktion och framför allt var de satt. Man borde ta med sig hela kompendiet och stå bredvid hästarna i hagen och försöka söka fram triceps och biceps och sixpack och allt vad de nu har...

Testade ändå en liten minimassage med det jag mindes när jag nu ändå stod och pratade med hästen. Hon stod stilla och njöt faktiskt hela tiden. På ett par punkter reagerade hon med att tugga tydligt, eller med att vifta lite extra snabbt med svansen. Men jag vågade inte ta i så hårt som vi faktiskt gjorde på kursen, när vi där sökte reda på gränsen mellan musklerna och var bogbladets broskdel slutar och allt möjligt. Jag ska nog vänta tills det inte är så mycket irriterande knott i luften. Då är det lättare att läsa av hästens reaktioner också. Den delen tycker jag är viktig, att se hur hästen reagerar. Det är ju inte fråga om massage för massagens skull, utan för hästens.

Intressant hursomhelst med lite mer kunskap i ämnet. Om än väldigt lite :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar