Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

söndag 22 september 2013

Har någon annan en minidahlia :)?

Planterade ju tillfälligt två minirosor i samma stora kruka som solrosorna, eftersom jag inte visste var jag skulle placera dem i trädgården. Solrosorna hade jag i våras sått i samma krukor som fjolårets dahliaknölar skulle "vakna upp" i. Det var ett sätt att orka vänta på dahliorna, det skulle ju ändå komma opp solrosor i de krukorna åtminstone...

Nu vaknade ju bara en dahlia, en gul, som ståtat med maffiga blommor hela sensommaren. Och solrosorna fick större krukor, som sagt. I de stora krukorna kom det ju upp också en del ogräs, eftersom jag blandar lite egentillverkad jord med jord från nån blombänk och kanske lite köpt mylla. När jag rensade bort diverse brännässlor och dylikt så såg jag ett ogräs jag inte kände igen, så det fick vara kvar. Det visade sig sen vara en sjusovare till dahlia som var lila!! Så jag var noga med att hon skulle få vatten och gödning osv. Trodde ändå inte att en så liten stackare skulle orka blomma. Men se nu finns det på denna näpna lilla minidahlia (ca 10 cm hög) tre vackra lila dahliablommor som bara i ren protest visar sin miniprakt vid foten av de över två meter höga solrosorna.

Oj, vad en sån där liten sak kan glädja en slarvig och glömsk trädgårdspysslare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar