Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

lördag 27 juli 2013

Ett förberedande inför akademisk ridkonst -kurs alltså... Då behöver man prata med hästarna, söka kontakten på olika sätt. Det har varit väldigt varmt de senaste dagarna, så inga intensiva träningar på het ridbana är särskilt lockande för varken ryttare eller häst, men en hästdos måste man ändå få då och då för att överleva... 
Jag har varit inne i hästhagen, ryktat lite, masserat lite, pratat och fråga var jag ska klia mest :).

Och så kan man också söka efter tips från Markus Ridhandbok på nätet :)! Jag sökte efter nåt på google häromdan och fick in en diskussion som fanns just på denna Markus Holst ridhandbok. Angående akademisk ridkonst, bra och dålig sådan, och varför den kan vara både bra och dålig, eller rättare sagt beroende på ridinstruktören. ... Alla hästar är inte toppdressyrhästar, alla är inte topphopphästar, alla är inte toppfälttävlanshästar, men alla hästar trivs med omväxlande träning på rätt nivå. Och alla hästar mår bra av akademisk ridkonst på just deras nivå. Och akademisk ridkonst i sin rätta form erbjuder träning med hästens välmående i fokus. Och för ryttaren skulle jag säga... för som Markus säger i sin ridhandbok, ridning ska inte vara en massa måsten. Ridning och hästkontakt ska vara roligt, positivt. Och så blir det bara man ser till hästens egenskaper och dess lynne, lyssnar in... horsemanship.

Jag hittade en så intressant tråd i Markus ridhandbok så jag måste printa ut den så jag kan läsa den utan dator :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar