Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

måndag 22 juli 2013

Är åter anmäld till en kurs med "utländsk" ridinstruktör om några veckor. Hur ska jag förbereda mig?
Vill hitta den rätta "känslan", hur det känns när hästen jobbar på rätt sätt.
Vill få små praktiska tips om hur man kan få hästen att mer och mer jobba på rätt sätt.
Vill hitta just såna tips som gör att man utan krafttag får hästen att förstå vad man menar.

Där spelar vikthjälperna förstås en stor roll.
Borde sätta mig på en sån där balansplatta som man egentligen ska stå på... Det går att sitta på dem också (antingen på golvet eller så placerar man plattan på en rak stol) och öva upp lite mer rörlighet i "sittdelen" av kroppen. En ridinstruktör pratade en gång om att dansa salsa. Och det är väl lite just de rörelserna som är bra, i liten skala, när man ska justera viktfördelnningen i sadeln. Och när man ska störa hästen så lite som möjligt i dess arbete. Alltså vara följsam.

En annan viktig sak är "bålstabiliteten" som Jan Brink pratade om i Ponnyakuten i år. Som gör att man inte säckar ihop och är vinglig framåt och bakåt vid tempoväxlingar, utan kan sitta så rakt ovanför hästen som möjligt i alla lägen. Över hästens mittpunkt. Ha, kom att tänka på den där gungande leksaken som passar för riktigt små barn, en liten clown eller gumma eller nåt, med en stor tung klump i botten. Så hur man än puffar till den så gungar den tillbaka till utgångspunkten. Men den vinglar en hel del innan den slutar röra sig, och det är just den vingligheten som man gärna skulle träna bort.

Där har väl Sally Swifts tankar om centrerad ridning en liten fin bild om hur nån drar en uppåt i håret. Och då alltså i det hår som sitter fast snett bakåt ovanför öronen. Om man föreställer sig att nån håller i det håret och lätt drar rakt uppåt medan nedre delen av kroppen gungar med i hästens rörelser så borde man rimligtvis hållas rätt så bra vid hästens vikt-mittpunkt. Och då underlättar det om man är rörlig i "sittdelen".

Tja, varför skriver jag det här? För att ni ska lära er? Njae, snarare för att påminna mig själv om vad jag borde tänka på... inför ridkursen, inför nästa träningspass, inför morgondagens kontorssittande (upp och dansa salsa så fort arbetskamraterna har ärende till nåt annat rum :) ...)!

Måste nog se till att få hälsa på en fjording i morgon...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar