Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

söndag 26 maj 2013

Har skopat jord med händerna. Trivs med den känslan. Och den mörka myllan som är blandad trädgårdsmylla, sandjord och kompostjord...
Tog en rond i trädgården. Sökte vissa favoriter. Har de klarat vintern eller har de gått samma öde till mötes som en viss bergsklint, en indisk fingerört, en kattfot, och ett par andra stenpartiväxter?

Hittade funkian när jag dragit bort lite ogräs och lite silverarv. Kul!
Hittade Crimson Pirate, hoppas få se den blomma i år, äntligen.
Och en annan lilja syntes också, lollipop tror jag, om jag inte minns fel angående placeringen. Hoppas den blommar stort!

De här ska få sällskap av en kruklilja (gul) som jag fick till morsdag. Liljorna mår bra av att ha sällskap av varann :) (alltså: där en överlever kan man tro att andra liljor också klarar sig, annars finns här så många "köldstråk" i trädgården där bara speciellt härdiga klarar vintern...).

Gullvivorna som jag flyttade från gräsmattan till en "blombänk" blommar vackert nu. Vad roligt att de klarade flytten!
Kände igen minirosen, när jag såg de små små bladen som signalerade: jag lever nog än! Hon ska jag försöka ta lite extra mycket hand om...

Samtliga fick lite ny jord skopat runtom sig, och lite rens.
Ms Scott -aklejorna fick också lite mörk mylla vid rötterna.
Samtidigt försöker jag lägga bakom örat att jag måste minnas spreja tallsåpevatten på alla alla aklejor runtom i trädgården så inte deras knoppar torkar bort i år igen!!
Två av de "gamla" aklejorna är jag speciellt rädd om. En blommar vackert mörkblått, den hittade jag för något år sen i skogsbrynet och flyttade till en "blombänk". Den andra blommar drottninglikt med gulvitrosa blommor (vissa blad gulvita, vissa rosa) och den härstammar från mitt barndomshem. Drottningakleja kallar jag den för att den såg så ståtlig ut första gången den blommade efter flytten från barndomshemmet, själva plantan var väldigt liten, men blomman riktigt sträckte på sig och var ståtlig.
Hittade en bild som jag haft tidigare... här i bloggen. Då var den ungefär lika hög som två timmermanspennor :), av vilken en röd en syns till vänster på bilden. Fanns på samma ställe där jag tog plantan så pennan fick följa med...

Trädgård när det är som bäst är terapi och skönhet i det lilla.

2 kommentarer:

  1. Jag brukar bruka tallsåpevatten för att utrota angrepp av löss o.dyl. Tydligen är det bra till mycket!
    Konstigt nog så minns jag inte att timmermanspennorna nånsin blev mindre - de var i samma storlek mest hela tiden. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu tog jag just en talsåperaid runt huset, tror väl att det är bättre att göra sånt på kvällen. Alla aklejor har fina knoppar nu, så de fick sig en dusch. Timmermanspennan glömde jag söka efter. Eftersom plantan har vuxit sig rätt stor så är det inte så lätt att hitta pennan. Kanske den har förmultnat, den var nog ca 12 cm, alltså använd... Ramlat ur en halarficka när nån skakat av dammiga halare vid källaringången...

      Radera