Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

söndag 5 september 2010


En rosa näva i stenpartiets mitt. Äntligen verkar den ha anpassat sig till den knapra miljön, och visar sina vackar blommor invid det djupblåa fågelbadet. Det här togs tidigt i somras, nu är bladen vackert höstfärgade. Den borde skötas om lite, tror jag. Lite mera skyddande stenar runtom, mera jord...

... och så en "skyddsmur" mot vildsmultronen bredvid, som så gärna vill hälsa på. De borde också tas om hand lite. Stenpartiet kunde göras större på deras sida, så de får plats att ge mera skörd nästa sommar. De har glatt mig i sommar, inte med litervist med bär, men med ett större eller mindre bär då och då, i munnen, i handflatan, kanske några i botten på en kaffekopp...

Hösten är här. Skönt. Äpplena är här. Gott. Frysen är full. Hoppsan. Inventering nödvändig. Vad finns i botten?

Sandsoppar har hittat till stekpannan. Några gånger. Det rätta "knastret-knarret" när man tuggar de saftiga bitarna. Hörde på en svampkurs att de är järnrika. Precis vad jag behöver!

Pepparriska har också hittat till stekpannan och till frysen. Små spikar. Att överraska sig själv med i vinter.

I höstträdgården har perenner delats på. Vissa har fått en ny plats, med förhoppningsvis bättre tillväxt. På en marknad i grannbyn hittade jag Crimson Pirate. En mörkröd daglilja. Den ska jag hoppeligen få njuta av bredvid min vanliga gula daglilja, nästa år!

Ett höstfynd kan vara en daglilja, en Karl Johan -svamp, en sent blommande pensé, ett vackert höstlöv med klara fina regndroppar på. Eller en skön tröja på ett loppis.

Nu väntar höstvädret utanför!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar