Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

måndag 21 oktober 2019

Kapa klematis och hoppas på ny vår...



... med lika vackra girlanger som den här åstadkommit hängande över det gamla gallerstaketet. 


Vågar man tro att det kommer sen från roten igen...
Jag har alltså inte alls klippt den förr.
Och oj vad det fanns massor av lager, med olika gamla blommor, från fem år och nyare, där inne i det härliga burret av grenar. Måste erkänna att det var riktigt kul att klippa lager efter lager, jag tänkte på såna som formklipper häckar och buskar till att föreställa olika saker. Måste vara kul.
Lite trist bara om man råka klippa väldigt fel eftersom det tar ett par år innan det växt ut igen... Det gäller att ha tålamod i så fall.
En annan sak jag kom att tänka på, törnrosahäcken, ni vet sagan om prinsen som klippte sig igenom en tjock häck och hittade sin prinsessa.
Jag hittade bara ännu fler lager av gamla klematisblommor... På den nedre bilden har jag väl kommit ungefär halvvägs. Men ni förstår att det tog emot att klippa den, den ser ju väldigt fin ut upptill!
Men att den var så risig inuti hade jag ingen aning om.
Hopen framför klematisen är det som jag klippt bort.
En halv klematis alltså.
De torra grenarna som spretar uppe till höger är en fläderbuske som inte riktigt mått bra de senaste åren, tror jag. Den har nog haft både blad och blommor och bär, men gren efter gren har torkat bort, inte kan det väl bero på klematisen?
Nåja, det visar sig ju nu då när klematisen inte längre suger lika mycket kraft ur marken där fläderbusken står.

Det måste ha varit tungt för fläderbusken att ha nån hängandes över sig sådär länge, och så tungt, och helt utan hängbiljett ;)...

Vissa fixar ny frisyr till våren, andra satsar på "fräsch till julfesten", eller kanske både och...
Återkommer till klematisen om den visar tecken på liv till våren...
Eller kanske jag ska så frön... ;)

Ha det gott i höstmörkret! Tur att det finns ljus att tända och pannlampor att använda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar