Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

onsdag 16 oktober 2019

Fågelholk med höstprydnad...

 
... som jag nog har fotograferat förr men inte just i den här skruden.
Hur skulle det här passa som tröjmönster?

Ja, jag tänkte då ett sånt där självmönstrande garn i alla dessa höstfärger, brunt, mossgrönt, många grånyanser, lite rött, lite gult...
Det är lite fantastiskt med de där självmönstrande garnen.
Men jag saknar en sak på banderollen runt nystanen.
På vissa finns det bild på t.ex. sockor stickade med garnet så man ser på vilket sätt mönstret ter sig.
Men det finns inte på alla. Och det där självmönstrat kan vara allt från regelrätta ränder av olika bredd till prickar och bollar och jag vet inte vad...
(Därför kom jag att tänka på självmönstrat garn när jag såg de där tickorna, eller vad de nu heter, på den där björkstubben under fågelholken. Gillar de där runda bollarna med ljus kant... ;) skulle kunna sticka...)

Nåja.
Just nu håller jag på med ett femårsprojekt (minst!) med just självmönstrande garn.
Som sig bör i mitt fall så är det fråga om loppisgarn, alltså garn som blivit över för nån annan eller som nån annan inte orkat avsluta projektet med.
Där saknas också banderollerna på de flesta nystanen, det är ju helt förståeligt.
Men jag trodde jag hade hittat fem sex nystan i olika blåa och gråa nyanser med likadant självmönstrat garn.
Jag började sticka en tröja (åhå! och hur tror du att du ska få färdig den då?) där jag skulle använda opp just de här mönstergarnen. Men så när jag bytte garnnystan märkte jag att, hoppsan, här blir det inte mjuka övergångar och svagt leopardmönster utan prickar och ränder som helt bryter mot det jag tänkt mig. Jaha, så då var ett av nystanen av annan sort då...

Det blir helt klart ett mångårigt projekt om jag ska ha endast självmönstrat garn av den här vissa sorten, jag får besöka missionsloppiset många gånger innan jag hittat de restnystan som passar och så att jag får en hel tröja av det...

Okej, jag vet inte hur mycket jag tror på det själv, men gillar att ha en enkel sticksöm på rundsticka att ta med mig om jag råkar åka iväg med tåg nånstans, eller buss, eller om jag annars bara vill hålla i och pyssla med en enkel sticksöm där man inte behöver tänka.

Det är alltid roligt att planera och lägga opp nya handarbeten, men det behöver alltid finnas ett handarbete som man kan ta i händerna utan förberedelser.
När man har behov av fem minuter stickning...

Hoppas ni hittar de där fem minuterna av det ni behöver för att orka fortsätta med vardagen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar