Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

söndag 14 juni 2015

 Rensa ogräs... Körde ut ett skottkärrlass med ogräs från mitt favorithörn idag. Och det var inte smått ogräs utan halvmeters brännässlor, ännu längre hundflokor och massor med maskrosplantor som jag ryckte upp så hela som möjligt, de var också nästan halvmetersstorlek...

Har varit väldigt förkyld i en vecka nu, så jag har inte gjort någonting i trädgården. Före förkylningen kände jag mig lite stressad med allt möjligt annat så jag ville inte börja stressa med trädgården... den får växa...

Men alltså, idag började jag på, förkylningen kändes så pass dämpad så jag vågade. Och oj vad jag njöt!

 
För tre år sedan hade jag på höstsidan samlat ihop stenar från åkern i närheten och från andra ställen till att bygga upp en blombänk i favorithörnet. Det var nämligen så att jag tömde de så kallade balkonglådorna (fönsterlådorna) och tyckte jorden var för bra att slänga bort. Så då samlade jag all överloppsjord till en blombänk med stenar runtom.

I förrfjol hade jag sått bellis (tusensköna) och också bl.a. solrosor som jag sen planterade i blombänken att växa till sig. Dit hamnade också en burk narcisser sedan de blommat ut, dem planterade jag med burk och allt. Som kantblomma placerade jag ut lite ormöga som smugit sig ut ur en annan blombänk och ut i gräsmattan. De vackra blåa blommorna kunde jag inte motstå att sprida på.

Ifjol vet jag inte om jag gjorde nåt alls med bänken. Den bara överlevde på nåt sätt.

Nu idag rensade jag bort det höga gräset runtom (har inte hunnit klippa gräset i mitt favorithörn, det brukar jag ju göra med en gammaldags klippermaskin) och kom på att jag ville förstora bänken en aning eftersom tusenskönorna trivdes så bra, ormöga också. Och så var det de där balkonglådorna som jag aldrig hann tömma ifjol. De innehöll bl.a. nejlikplantor som börjat se gröna och fina ut.

Jag brukar ju inte köpa blommor till balkonglådorna, det gör den andra vuxna i familjen. Och nu var det hög tid att tömma lådorna för nya plantor. Så jag flyttade nejlokorna till den förstorade blombänken. Och fortsatte rensa lite runtom...

... och hittade några burkar som jag inte alls tömt ifjol, nu var de överväxta, men innehöll nåt som liknade blomplantor, vet inte vad. Så de små plantorna fick också komma till den förstorade blombänken. Fåse vad de blir till.

Måste säga att jag njöt. Men återstår att se om det blev för mycket för min förkylning...

Borde ännu hitta t.ex. videpinnar att stöda upp humlen med eftersom den breder ut sig något enormt och förstör annars andra blommor i närheten med sitt fastklängande sätt.

Ja, det fortsätter. För det utlovas regn igen och ogräset bara växer... och jag har alla möjligheter att hitta trevliga små blomplantor bara jag rensar nu och tar det försiktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar