Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

måndag 15 juni 2015

Humlevarning...

Måste bara sätta in en humlevarning :) till den som tänkt plantera fin humle på nåt toppenfint ställe i trädgården.
Den har en tendens att sprida sig rejält!

Jag har ju haft en trekantsställning av tre käppar nerstuckna en knapp meter från varann i trekant och hopbundna upptill. Så har humlen som planterades i mitten av trekanten fått snurra sig runt käpparna och ta sig uppåt på egen hand.

Bredvid humlen har jag haft en blombänk med bl.a. en favoritakleja och diverse annat.
Men jag har ju från år till år märkt hur kraftiga grenar av humlen sökt sig allt längre ut från trekanten och stuckit upp sina kraftiga skott ur jorden alltför nära favoritblommorna.

När jag nu i år inte alls hunnit med nåt, och två av de tre käpparna gav upp i höstvindarna ifjol så var det ingen fin syn som mötte mig när jag började ta itu med saken.
Jag fick rycka upp de yttersta skotten helt för de gick inte heller att vända tillbaka till "moderplantan".

Nu har jag då en lite provisorisk lösning på det hela.
Tror inte att höststormarna ska ha några större problem att riva ner det hela, men den dagen den sorgen.
Jag kapade några unga rönnplantor, ca två meter höga, och stack ner dem runtom moderplantan. Sen försökte jag så gott jag kunde vira alla grenarna runt rönnkäpparna. Hoppas det ger tillräckligt stöd åtminstone för sommaren. Allt ska ju klippas bort sen i alla fall senast till nästa vår.

Har nog också flera gånger funderat på en port av nåt slag. Plantera humlen också på nåt annat ställe i närheten och foga ihop dem sen när de växer. Men har inte ännu hittat nån praktisk lösning, eftersom jag försöker ta i beaktande det kraftiga växtsättet och spridandet...

Men intressant att kunna planera lite så där helt gratis :)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar