Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

onsdag 17 juni 2015

Lite midsommarfeelis.
Behövs inte så mycket om man inte är kräsen.
Ett skott av humlen, ifall jag vill ha planterat humle på fler ställen att breda ut sig och ställa till med problem...
... och en liten urrensning av en halvt förvildad blomrabatt... se där en midsommarbukett av enklare slag! :)
 
Det var nämligen en gammal stor rund blomsterrabatt som jag lite kollade kanterna på igår. Och de vita stjärnorna håller på att ta överhand både i rabatten och utanför, så...
Och så var det den där processen att söka fram vad som nån gång funnits i rabatten innan den blev halvvild... så jag sökte och fann några liljor vars knölar tydligen överlevt än en gång och nu fanns där cirka fem liljestänglar bland allt det vita. Jag rensade lite runt liljorna, bara så mycket så de kan andas, inte så mycket så att katterna ser en ypperlig sovplats och därmed bryter av och krossar de små liljorna.
 
Jag hoppas på att någon av liljorna är en överlevande lollipop, den blommade aldrig ifjol, vet inte ens om jag såg någon stängel. En annan sort är en helgul lilja som jag fick på sommaren för två år sen, men som inte blommade länge då, men ifjol visade den plötsligt att övervintringen i blombänken gjorde den gott, och den lyste vackert på sin plats.
 
Sedan vet jag att jag nån gång har flyttat till samma ställe några kejsarkronor som inte riktigt mådde bra. Jag tänkte att tillsammans med de andra liljorna kan det lyckas för dem också. Men, den som lever får se vad som kommer...
 
Det var ju det där med gödning som jag är så dålig på. Glömmer, orkar inte, vet inte hur, eller nåt.
 
Men plus i kanten ska jag ha för att jag redan har besprutat både plommonträd och aklejor med tallsåpevatten! Bör kanske upprepa behandlingen nån kväll även om jag inte alls sett ohyra på varken blad eller knoppar, men vet ju att förebyggande är bäst, om inte det enda sättet att slippa borttorkade knoppar och hopskrumpna blad.
 
Enough. Borde ta lite med dammsugare i nåt rum, och så byta nån gardin, det var ju det där med midsommarfeelis...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar