Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

måndag 21 november 2011

Även ryttaren behöver träna för att uppnå bättre resultat vid ridträningen. Brukar det stå i olika hästtidningar. Sant. Och jag brukar försiktigt bläddra förbi alla bilder med situps, stretchningar, jumppabollövningar och dylikt. I stället tittar jag på vackra hästbilder... försöker glömma det jag läst.
Varför är det så svårt att hitta ett bra, enkelt men lagom effektivt träningsprogram som man sen faktiskt skulle utöva, inte bara en vecka utan ... till årets slut typ (det är ju faktiskt inte så länge...!!)?

Föll för frestelsen att nappa på ett telefonerbjudande om KuntoPlus-tidningen (plus en sportklocka som jag antagligen aldrig kommer att använda fullt ut...).
Visst innehåller tidningen mycket bra. Om mat, om vitaminer, om träning, om "vanliga mänskors" problem med träning osv. Och fräscha bilder och korta artiklar som man orkar läsa, men, men...

Senaste tidningens "ledar"-skribent fick mig i alla fall att testa en sak. En planka till kvällsmaten. Va? (Lankku iltapalaksi.) Jo, den berömda plankan, en statisk belastning av musklerna. Hon menade att redan en minut varje kväll gör väldigt gott, bara man gör det rätt och inte fuskar.

Jag slängde mig på golvet, telefonens stoppur framför näsan, och så tänkte jag, visst!

KuntoPlus skrev att det (för ledarskribenten) började i ett kafferum med att nån skröt över att hon klarade 2 minuter. Nån annan sa att hon säkert klarar 3 minuter. Det blev en tävling nästa gång de var på stranden, en av kompisarna klarade 10 minuter!

Om man klarar det eller inte lär inte ha nåt med ålder att göra. Guinness rekord i ämnet innehar en 70+ tant i USA som orkade mer än 30 minuter!

Jag testade alltså. Första gången säckade jag ihop efter 28 sekunder ;). Andra dagen klarade jag en minut, igår klarade jag 1,5 minut. Räknar nog inte med att öka i samma takt hela tiden, men om det är så hälsosamt för rygg och mage (framför allt rygg) som de säger, så lönar det sig att testa!

Mitt mål är inte 30 minuter. Mitt mål är att kunna balansera upp min kropp (framför allt mitt huvud!!!) bättre när jag rider, så att signalerna jag ger till hästen blir mer entydiga och inte så motstridiga. Bättre balans och viktfördelning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar