Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

lördag 22 oktober 2011

Bra börjat hälften vunnet...
En timmes träning på ridplan mellan och över små små hinder.
Träningskompisen, en bredryggad fjordingdam som jag inte egentligen känner så bra, överraskade mig med gott samarbete. Kanske för att jag väldigt försiktigt "kände mig för" i början, hur hon reagerar på små minihalvhalter, och inte ropade ut "nu ska du göra som jag säger". Det första intrycket är ju så viktigt!
Jag har märkt det med andra fjordingar också. Det gäller egentligen att vara fokuserad från första sekund man knyter kontakt med hästen. Mjukt, lugnt, respekterande, men ändå tydligt.
Vill man ha gott samarbete behöver man vara koncentrerad från början. Så man kan "vara förtjänt" av att få en lyssnande häst, kanske...
Jag bara funderar högt...
Man råkar vara den analyserande typen, funderar varför blev det så här nu? varför gick det bättre förra gången, det var ju samma häst? varför lyssnar hon så aktivt idag när hon inte gjorde det alls förra gången? vad gjorde jag annorlunda?
Hur kan jag bli en bättre ryttare och förstå mig bättre på hästen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar