Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

onsdag 19 maj 2021

Ormöga förtjänar ett vackrare namn, tycker jag...

... som t.ex. den finska versionen kevätkaihonkukka, vårlängtan.
I år verkar de ha spridit sig lite mer, och så gjorde jag ju så i fjol, när jag måste rensa bort såna plantor som förirrat sig ut i gräsmattan eller in på nån speciell blomplantas revir, att jag i stället placerade ormöga på nya ställen och sade "lyckosam resa".

Nu när jag googlade på blomman och dess finska namn (och kollade om den skulle ha ett annat namn på svenska också) så läste jag nåt om att de är bra marktäckare under buskar och träd. Och det gav mig en idé om vart jag kunde flytta plantor nästa gång jag har några extra.

Varför inte placera dem under häcken, speciellt den del av häcken som klipptes ner ifjol och som inte alls ger nån skugga än i sommar. Där kommer annars bara nässlor och tuvgräs som man kanske inte vill ha. Så mera ormöga där :)!

Det regnar idag. Hela dagen. Och det gjorde det i förrgår också. Och nu är allt så väldigt grönt. Växer så det knakar. Och är för vått att klippa. 
Jag är ju inte den som ska ha snaggad gräsmatta. Men eftersom jag helst kör med en handklippare som inte går på bränsle eller el, så blir det snabbt lite onödigt tungt att klippa när det blir tät växt och långa, våta grästrån...

Men som sagt, det regnar idag, så jag behöver inte grubbla på klippandet.

Igår kväll tog jag en sen runda i trädgården när jag gett kaninen en brödkant.
Jag räfsade bort lite skräp som jag tidigare plockat ur nån gammal blomrabatt. Och så hittade jag mer att plocka bort. Ett skottkärrlass maskrosplantor fick jag också med mig igår när jag gick rond. Och svarta händer efteråt :). Maskrosvätskan ger ju så otroligt envis smuts på händerna. Nej, jag hade inga handskar, jag skulle ju bara ge en brödkant åt kaninen :).

Hittade också lite små nässelplantor som jag ville plocka bort när jag nu såg dem, så det fick också bli utan handskar. Det gick riktigt bra, dels beror det ju på hur man tar i nässlorna, och så var det rätt fuktigt i gräset och det dämpar ju den brännande effekten också.

Det här är vårens fröjder.
Himmelsblå ormöga här och där. 
Goda maskrosplantor åt kaninen.
Friskt och fräscht i luften.
Och på det en vacker solnedgång.

Önskar er en bra fortsättning på veckan!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar