Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

lördag 22 maj 2021

Mata inte fåglarna mer i vår...

 ... "säger Birdlife", skrev jag i rubriken, innan jag nu korrigerar/reviderar mitt inlägg. Jag funderade hur länge jag ska mata fåglarna så jag googlade, vad annars...

Det finns många åsikter om hur och hur länge man ska mata småfåglarna. En del matar dem hela sommaren också. Jag brukar sluta när det blivit grönt runtom fågelbrädet och det inte kommer fåglar mer. Men i år slutade inte fåglarna...

Det är mest domherrar. Men också grönfinkar, talgoxar och pilfinkar. Någon bofink kommer ännu, men de är rätt få, de var fler så länge det ännu fanns lite snö kvar.
Men jag googlade och birdlife som ju borde veta vad som är bäst skrev en rätt logisk förklaring som gör att jag nog tar bort fågelbordet nu.

De skrev att fåglarna behöver mångsidigare föda under sommaren. Eftersom ungarna ska ha sitt för att växa och de vuxna ska byta fjäderdräkt. Solrosfrön och andra dylika fröblandningar ger för dålig näring till det. Så därför är det bra att sluta med matningen så de söker födan sin själv och får mer blandad kost.

Som vanligt får jag väl ösa bort ett skottkärrlass med skal nu när jag plockar bort bordet, men det ska nog säkert finnas kvar så mycket i fröväg att jag får några solrosplantor :). Tänkte jag öser en del av "skräpet" i en slarvig blombänk längst bort i trädgårdshörnet. Så får det bli lite färgprakt där senare i höst. Om det lyckas.

Men som sagt, nu har jag lite tänkt om. Eftersom man måste rätta maten efter vädret lite också. Och även om det är grönt och fint ute så är det bara knappa 5 grader och vått och blåsigt och värst mycket småkryp har jag inte sett till än. Inte åtminstone i luften. Och fågelbordet är mer populärt än någonsin. Så ifall det råkar vara någon som ändå behöver lite mer föda nu så hinner jag nog sluta sen när det blir över tio plusgrader och myggen börjar röra på sig.

Den text jag lagt till nu efter att inlägget har publicerats är skriven med kursiv stil. Vill inte göra mig skyldig till att ha lagt åsikter i Birdlife´s mun som de inte uttryckligen har sagt.

Men nog om detta. Ha det gott, så blir det nog sommar av det här också! :)


1 kommentar:

  1. Jag har nog också slutat mata, men fåglarna är där ändå. Kanske småkryp också tycker om då det finns skal och rester under fågelbordet, tänker jag, så de hittar också "bättre" mat där.

    Och också hur jag skulle själv tänka om någon bjöd på choklad och annat gott gratis...?

    Ha det gott! Vi väntar så kommer nog sommaren...

    SvaraRadera