Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

måndag 23 juli 2012

Bluetooth pratas det om när det gäller olika tekniska attiraljer. Det här är snarare bluefoot, eller bluefeet.
Inte så att de är blåfrusna. De bara svalkar sig i det lilla tältets myggnätsöppning. Och bilden togs redan i juni, när det ännu var varmt och väder för tältning...

Mitt hobbyrum tassar inte barfota idag. Någon sa häromdagen att hon nog inte trodde hon skulle behöva både strumpbyxor och ullstrumpor på juli-festivalen... men utan skulle hon ha frusit, trots korvgrillning och kaffeservering...

Men smultronen lyser röda bredvid fjädernejlikorna. Mums va´ gott!
Det är så att jag har ett litet stenparti mitt på gräsmattan. Trädgårdsplast med lufthål i ovanpå gräset, i en 1 m gånger 1 m stor rundel, sen jord på, och så stenar runtom och lite här och där. Sen lite plantor här och där. Så gjorde jag för ca 5 år sen.

Nu har jag flyttat ut kantstenarna lite småningom, så rundeln är väl ca 2 m x 1,5 m nu.

På detta lilla utrymme finns fjädernejlika i tre olika "buketter", en taklök som blommar stort för första året och mår prima, en annan fetbladsväxt som jag köpt från loppis med etiketten "kattfot", men som var något helt annat men fin, sen en riktig torva med kattfot som blommar rejält, en mossflox (ny), en aubrieta (ny, vet inte om den ska trivas eller inte), en hel del revsuga här och där (får dras bort varje år, och de plantorna får ofta nån annan växtplats långt bort från vanliga blombänkar), en låg rosablommande näva som får väldigt vackra blad till hösten, lite blågull och akleja i mitten, och en halv lerkruka med fjolårspenséer, och så blåa karpaterklockor i en stor härlig bukett, dessutom silverarv en hel del och lite överallt (får också gallras varje år), och så lite rödklöver och fetknopp.  Detta ryms alltså på halva rundeln.

Andra halvan av stenpartiet är fyllt med vildsmultron från den skogsbacke där jag som liten plockade handen full och ibland trädde upp dem på ett timotejstrå...

Orsaken till att rundeln måste förstoras var föstås vildsmultronen :). Men jag giller dem så! Och en halv rundel kan de gärna få, om de ger mig lite av sitt söta goda barndomsminne...

Semestern är slut för denna gång, men det tar bara en halv minut att tassa ut och plocka ett par smultron i munnen, så man ska väl överleva ändå :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar