Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

söndag 29 juli 2012

Höbärgningsdags. Tredje hönätet nästan klart, några knutar till bara, men ändå är nätet redan halvfullt :)! (Bilden är gammal, men hönätstekniken densamma i år också.)

Hur kan hönätet vara halvfärdigt men halvfullt?
Jo, jag knöt ett halvt hönät, slog en knut längst ner runt de resterande garnändarna för att kunna fylla i det hö som nu var sgs torrt, så jag skulle kunna få skottkärran ledig för nytt gräs-hö. Jag höbärgar nämligen bara ett skottkärrlass i taget, för att kunna samla in det och köra in det under tak till natten. Daggen är effektiv till att fukta halvtorrt hö, onödigt att ta sån omväg om man kan undvika det!

Så nu är det att knyta resten av hönätet klart och fylla på sen med det hö som troligen blir tillräckligt torrt idag. Stod länge i gårkväll i de sista solstrålarnas värme och knöt och njöt av sommarkvällen! Men det gäller att vara koncentrerad så man inte knyter ihop fel trådar. Jag kom fram till att det kanske skulle vara bättre att lära sig knyta fisknät, så man kanske skulle få jämnare öglor och finare nät. Fåse om det blir mitt nästa inlärningsprojekt?

De tre hönät som är klara sen, och fyllda, räcker en liten stund inpå hösten åt vår lilla kanin. En häst skulle käka upp det på en dag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar