Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

lördag 24 mars 2018

Det har snöat så in i vass... spirean...

... och det verkar fortsätta med det...
 
Så då blir det lite innepyssel...
Jag frågade ju senast vad den konstiga virknålen var för nåt.
Nu har jag googlat och hittat...
... latch hook, heter den, vet inget svenskt ord, men ryavirknål är nåt som beskriver det närmaste.
 
Man har ett nätbotten, liknande som när man gör locker hooking, och så har man klippt till korta bitar garn som man "knyter/syr" fast i nätet med den finurligt formade nålen. Videor finns på nätet.
 
Men varning: när man söker på latch hook så kommer det mest videor på hur man fixar till lockar i håret med denna nål, eller kanske med vanlig virknål också...
 
Men nu vet jag vad det är i alla fall.
Locker hooking  har jag ju lärt mig på kurs, så nätbotten har jag färdigt.
Men har nog inte tänkt göra nån rya i detta skede så vet inte om jag ska köpa nålen eller inte :).
 
I min ungdom var det ju populärt ett tag med prydnadskuddar i flossteknik.
Det är ju i princip samma sak.
Och visst var det roligt det också.
 
Såg också nu en video där en bloggare hade en "free hooking" på gång, alltså använde fritt de restgarner hon hade enligt humör och stundens infall, tunnare och tjockare garn om vartannat, men tunnare garn lades då dubbelt/flerdubbelt vid behov för det måste ju täcka lika mycket överallt. Sen hade hon också lite olika längd på garnändarna.
Det blev rätt fantastiska motiv... lite så man blev sugen på att "fantisera fritt"...
 
Nåja, gåtan är löst, och mannen på loppiset hade nog rätt, fast han inte kunde förklara vad det var...
 
Ha en bra fortsättning på den dag som nu är!
Pyssla lugnt i snöstormen :)!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar